Biologi

Neuroner - Aktionspotentiale

17. november 2014 af jaczeguldsmed - Niveau: B-niveau

Hey

Vi har fået nogle spørgsmål ang. neuroner som vi skal svare på

- kan du hjælpe?

Mvh

Vedhæftet fil: 20141111150328.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. november 2014 af Dulugtergrimt

Hvad har du selv af tanker?

Svar #2
17. november 2014 af jaczeguldsmed

Har skrevet det her til første spørgsmål, giver det mening?

Et aktionspotentiale opstår i en celle når den er i hvile. I denne tilstand bliver membranpotentialet ikke påvirket og ingen kanaler i cellemembranen åbner eller lukker, og ingen ioner der kommer ind og ud– hvilemembranpotentialet ligger her på -70 mV. Når der tilføres en svag strøm til en akson i cellen sker der en depolarisering, altså ændres spændingsforskellen, og membranpotentialet bliver mere positivt. Når membranpotentialet er nået ca. -55 mV (tærskelværdien) kan aktionspotentialet ske. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. november 2014 af Dulugtergrimt

Ja, det er meget pænt. Du skal nok ændre 'kan aktionspotentialet ske' til 'udløses aktionspotentialet'.

Svar #4
17. november 2014 af jaczeguldsmed

God ide! Men synes du at jeg mangler at skrive noget om K+ og Na+ ionerne og pumperne?

Det her har jeg skrevet til det andet spørgsmål:

2) Udover at myelinskeden isolerer for nerveimpulserne der løber igennem har de myeliniserede axoner den fordel, i modsætning til åbne axoner, at de har en højere impulshastighed. Dermed udbredes aktionspotentialet også hurtigere.


Brugbart svar (0)

Svar #5
17. november 2014 af Dulugtergrimt

Det kan du. Spørgsmålet er hvilket niveau du sigter efter. Det er naturligvis altid godt at komme med relevante detaljer, hvis man altså kan gøre det rigtigt. Altså noget med at cellen påvirkes -> natriumkanaler der er følsomme for påvirkningen åbnes og natrium-ioner strømmer ind -> kaliumkanaler der er følsomme for depolariseringen åbnes og kalium strømmer ud -> membranpotentialet når tærskelpotentialet og aktionspotentialet udløses -> kanalerne lukkes -> Na/K-pumpen genopretter hvilemembranpotentialet

Sådan frit fra hukommelsen.

I spørgsmål 2 skal du naturligvis snakke om myelinskeden. Men det er også relevant at se på, at den strøm der løber langs aksonet altså vil dø ud, hvis der er et konstant lag af myelin rundt om aksonet. Hvordan klarer nervecellen den sag? Der er lidt lagt op til spørgsmål 3 her også, så du kan måske finde lidt inspiration i det spørgsmål.

Svar #6
17. november 2014 af jaczeguldsmed

Ja, men spørgsmål 3 synes jeg især er svært at svare på. N1 og N2, kan  det være der hvor der ikke er nogen myelinskede, altså mellemrummet?


Brugbart svar (0)

Svar #7
17. november 2014 af Dulugtergrimt

Det er det nemlig. Du kan se, at styrken stiger og så løber ud og når en lav værdi, hvorefter der bliver sparket til det igen. De punkter hedder Ranvierske indsnøringer og de muliggør at aktionspotentialet kan blæse igennem axonet hurtigere end ellers. De ranvierske indsnøringer er steder hvor axonet er uden myelin og derfor i kontakt med omgivelserne,så her kan startes et nyt aktionspotential med hjælp fra det gamle der dør ud. Når man spørger hvordan aktionspotentialet løber via axonet så synes jeg det er ret væsentligt at have med.

Svar #8
17. november 2014 af jaczeguldsmed

Fedt, tusind tak for hjælpen! 


Brugbart svar (0)

Svar #9
18. november 2014 af Anxyous (Slettet)

#2: Det passer ikke helt, at der ikke passerer nogen ioner gennem membranen. Der sker hele tiden en udveksling af ioner, men ved hvilemembranpotentialet sker der ingen netto ionvandringer, dvs. der passerer lige så mange ud som ind.


Brugbart svar (0)

Svar #10
18. november 2014 af Dulugtergrimt

Det har #9 naturligvis ret i. Min fejl.

Skriv et svar til: Neuroner - Aktionspotentiale

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.