Fysik

formfaktor

19. november 2014 af Thansel (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, har fået denne opgave at jeg skal:  bestem en eksperimentel værdi af legemets formfaktor?

hvordan gør man det? tak på forhånd :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
19. november 2014 af hesch (Slettet)

#0:  Jeg formoder, at det handler om hvilken modstand et legeme møder, når det bevæger sig gennem et medie med en kendt viskositet. Mediet kan være luft/vand/olie.

Når der tales om "formfaktor", har man så et referencelegeme, der kunne være en kugle, med formfaktor = 1 ?  Så når man eksperimentelt skal finde formfaktoren for et legeme, må man lade legemet synke/falde gennem et medie, og bestemme forskellen i faldhastighed mellem legemet og en kugle. Legemet og kuglen skal så have samme volumen og densitet.

Jeg gætter !  Men jeg mener, at fx en olies viskositet netop måles ved at lade en referencekugle synke gennem olien og måle synkehastigheden.


Brugbart svar (1)

Svar #2
19. november 2014 af SuneChr

Der er formodentlig tale om forsøg med legemer af forskellig form, som bevæger sig gennem en luftmasse.
Her er lidt læsestof   →  http://en.wikipedia.org/wiki/Drag_coefficient


Svar #3
21. november 2014 af Thansel (Slettet)

Undskyld jeg har ikke været gavmild med detaljlerne om dette spørgsmål, men dette omhandler " Det skrå kast med luftmodstand" 


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. november 2014 af hesch (Slettet)

#3: Jo, men det er ligegyldigt, for dit spørgsmål handler om bevægelse gennem "kontinuerte medier".

I #1 er nævnt synkehastighed gennem fx vand.  Dette fordi det er mere bekvemt at måle hastigheden her, istedet for at skulle leje et fly, kaste genstande ud fra 10 km højde og måle deres faldhastighed til 290 km/t. Et legemes formfaktor afhænger ikke af, om det bevæger sig gennem luft eller vand. Det gør legemets fald/synke-hastighed, men du har en kugles hastighed med i forsøget, som reference.


Skriv et svar til: formfaktor

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.