Fysik

luftens tryk

19. november 2014 af Ellapigen (Slettet) - Niveau: B-niveau

hej er der nogle, der kan hjælpe mig med den vedhæftede fil? jeg forstår nemlig ikke helt hvordan..

Vedhæftet fil: luftens tryk.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
19. november 2014 af mathon

1 atm = 101325 Pa

a)
         F_{ned}=(0,100\; kg)\cdot \left ( 9,82\; \frac{N}{kg} \right )+\left ( 10\; cm^2 \right )\cdot \left ( 10,1325\; \frac{N}{cm^2} \right )=

b)
         F_{op}=\left ( 10\; cm^2 \right )\cdot \left ( 10,1325\; \frac{N}{cm^2} \right )-\left ( (0,100+0,500)kg \right )\cdot \left ( 9,82\; \frac{N}{kg} \right )=
        


Svar #2
19. november 2014 af Ellapigen (Slettet)

jeg skal lige forstå hvad det er du har skrevet.. kan du forklare mig det?? Er det kræfterne?


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. november 2014 af mathon


1\; atm=101325\;Pa=101325\; \frac{N}{m^2}=10,1325\; \frac{N}{cm^2}


Svar #4
19. november 2014 af Ellapigen (Slettet)

ja, det har jeg forstået :) jeg er bare usikker på hvilke kræfter, der er på pladen i billede 1 og i billede 2


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. november 2014 af peter lind

a. Pladen er påvirket af tyngdekraften, og reaktion fra glasst

b. pladen er påvirket tyngdekraften, luftens tryk og reaktion fra glasset


Svar #6
19. november 2014 af Ellapigen (Slettet)

men er tyngdekraften den nedadrettet kraft i tilfælde b og luftens tryk den opadrettet kraft??


Svar #7
19. november 2014 af Ellapigen (Slettet)

og er reaktionen fra glassset i tilfælde b en nedadrettet kraft?


Brugbart svar (0)

Svar #8
19. november 2014 af peter lind

ja til begge spørgsmål


Svar #9
19. november 2014 af Ellapigen (Slettet)

okay, super. Jeg tænkte bare på, hvordan man kunne bruge tallene opgivet i opgaven?


Brugbart svar (0)

Svar #10
19. november 2014 af peter lind

Brug tyngdekraften på de forskellige del + at summen af alle kræfter skal være 0. For trykket tryk = kraft/areal


Brugbart svar (0)

Svar #11
19. november 2014 af hesch (Slettet)

#9:  Du kan ikke bruge tallene i opgaven til så meget. Du skal blot skrive hvad årsagen til, at pladen bliver hængende, kan være.

Der i opgaven ikke oplyst, hvor varmt vandet er. Hvis det fx er 95º varmt, er jeg ret sikker på at den plade ikke bliver hængende. Dette fordi de nedadrettede kræfter på pladen, udover tyngdekraften på vandet og pladen selv, også omfatter mættede vanddampes tryk ved den givne vandtemperatur. Ved 95º er dette tryk lige i underkanten af 1 atm, hvilket så ophæver trykket nedefra på pladen fra luften udenfor glasset, hvorfor pladen falder af. Du bør altså antage, at vandet er rimeligt koldt.

Du kan prøve, men pas på ikke at skolde dig.

PS:  Du kan jo slå op i en damptabel og regne ud hvilken temperatur vandet højst må have. Det er sådan noget, der imponerer.     :)


Skriv et svar til: luftens tryk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.