Fysik

SKRÅ KAST

20. november 2014 af Larspeter1 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hvordan regner man flyvetiden ud, og hvordan kommer man frem til formlen? 

Tak for det! 


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. november 2014 af Dimondenhonningglaseredeskinke

Hej Benjamin

Jeg hjælper ofte unge med deres opgaver og jeg kan se din problemstilling, så i stedet for at jeg bare giver dig svaret giver jeg dig et link til en hjemmeside hvor du kan finde hjælp når for problemer en anden gang.

http://77.66.32.235/oline/hestespillet/horse_loader.php?_home=oline&_goal=forside


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. november 2014 af mathon

Uden luftmodstand med elevationsvinkel α og udkaststedet i koordinatsystemets begyndelsespunkt
har man:
                    \overrightarrow{v_0}=\begin{pmatrix} v_0\cdot \cos(\alpha )\\ v_0\cdot \sin(\alpha ) \end{pmatrix}
.
                   v_x=v_{0x}=v_0\cdot \cos(\alpha )
                   v_y=v_{0y}-g\cdot t=v_0\cdot \sin(\alpha )-g\cdot t

                    y=\int _0\left ( v_{0y}-g\cdot t \right )dt=v_{0y}\cdot t-\frac{g}{2}\cdot t^2

                    y=t\left ( v_{0y}-\frac{g}{2}\cdot t \right )=0     med nulpunkterne
                    t=\left\{\begin{matrix} 0\\ \frac{2v_0\cdot \sin(\alpha )}{g} \end{matrix}\right.                      
dvs  med "flyvetiden"
                                      t=\frac{2v_0\cdot \sin(\alpha )}{g}


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. november 2014 af hesch (Slettet)

#0:  Du har nu i en måned stillet spørgsmål til det skrå kast med/uden luftmodstand, laminar/turbulent luftstrømning omkring "bolden", osv.  Du går ikke rigtig i dybden med svarene (forfølger dem), men stiller blot nye spørgsmål, denne gang et spørgsmål vedr. et kast uden luftmodstand. Du bør efterhånden få et "gennembrud" i din opgave, vælge et spor og forfølge det. Eller ?

Der er læsestof her:  https://www.google.dk/#q=skr%C3%A5+kast


Skriv et svar til: SKRÅ KAST

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.