Biologi

Biologi- problem

20. november 2014 af janniheiberg (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej....

Jeg har i 3g valgt biologi som valgfag, og trukket det op på B..

Jeg har ikke haft det siden 1g, men kan virkelig mærke forskellen.. I 1g fik jeg 02 til eksamen og det var en af grundene til at jeg trak det op på B, men jeg er lidt ked af det nu.. 

Jeg er så dårlig til biologi, men jeg læser mine lektier hver gang - og er forberedt, men alligevel formår jeg at sige dumme ting i timen, når læreren spørger mig om noget.     Jeg bliver presset når jeg bliver spurgt, og skynder mig bare at sige et eller andet, som jeg næsten ved på forhånd er noget lort.. Jeg gør det så svært for mig selv, sværere end det er og det er jeg rigtig ked af, for jeg føler mig så dum. Det trækker mig længere ned pga hver gang jeg siger noget, er det et nederlag for mig selv.

Jeg ved ikke, om der er nogle der har det på samme måde - jeg søger IKKE medlidenhed - men nogle gode råd til hvordan en person som egner sig bedre til humanistiske fag, kan blive bedre til det naturvidenskabelige...


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. november 2014 af Proprium (Slettet)

Når du siger "dumme ting", er det så fordi du er usikker på din viden inden for faget? Jeg forstår ikke helt, hvad du mener; har du svært ved faget, eller har du svært ved at tale i timerne?

Hvis det er det første, så tror jeg næppe, at du er alene. Biologi er et svært fag, der er meget at forstå og meget at lære udenad. Måske du kunne prøve at høre nogle af dine klassekammerater, om ikke de har lyst til at mødes i en gruppe, så I kan tale om de ting, I har svært ved. Det kan ofte hjælpe, hvis man får talt om tingene, så får man ligesom nogle forskellige "fortolkninger" og "perspektiver", hvis du forstår? 

Hvis det er det sidste, vil jeg råde dig til at fortælle din lærer, hvordan du har det. Fortæl ham/hende, at du er forberedt til timerne og har læst på stoffet, men at du har det lidt svært i pressede situationer. Lur mig, om så ikke din lærer tager hensyn til dig i timen. Hvis du ikke gør din lærer opmærksom på det, har personen jo ingen jordisk chance for at vide, at du rent faktisk (lidt groft sagt) ikke kun kan "sige dumme ting". 


Svar #2
21. november 2014 af janniheiberg (Slettet)

Tak for hjælpen
Der er bare så meget at huske i hovedet. Fx. har vi lige haft om nervesystemet, og det var sindssygt svært.. Men ja, jeg fyrer bare et eller andet af, nogle gange hvis jeg bliver nervøs... 


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. november 2014 af Proprium (Slettet)

Ja, du  har helt ret, der er meget at huske - og nervesystemet er tilmed meget svært at forstå.

Jeg tror, det vil være godt for dig at arbejde på nervøsiteten. Du kan som sagt starte med gruppearbejde, hvor du "fremlægger" nogle småting for dine kammerater, fordi så får du lidt øvelse i at sætte ord på biologien over for andre. Så kan du lidt efter lidt øve dig på også at sige "tingene rigtigt" i timerne. Jeg synes dog stadig, at du lige skal fortælle din lærer, hvordan du har det. Det kan hjælpe overraskende meget faktisk! :-)


Skriv et svar til: Biologi- problem

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.