Kemi

forklaring af delta (vap) H, med og uden NaCl

21. november 2014 af dreadwagk - Niveau: Universitet/Videregående

Hej Alle

Jeg har lavet et forsøg omhandlende kogning af vand til at bestemme ΔvapH. Jeg har bragt vandet i kog, og taget 1 måling hvor masse af vand og temperaturen notérs hvert minut, i 15 minuter, (det vil sige jeg har 15 data sæt når vandet koger). Vi har brugt en dyppekoger på 300 W og vægten af vand på første måling er 787,54 g og efter 15 målinger (eller 15 minuter) er massen faldet til 718.61 g, (som giver et fald på 68,93 g). Jeg har regnet enthalpien som:

ΔvapH= (300 W * 900 s*18,02 g/mol) / (68,93 g) = 70,584 kJ/mol

På ligeledes måde er der lavet et forsøg hvor 114,74 g NaCl er tilsat.

Her fås en masse ændring fra 913,43 g til 817,96 g (svarer til 95,47 g) og:

ΔvapH= (300 W * 900 s*18,02 g/mol) / (95,47 g) = 50,962 kJ/mol

Nu kommer spørgsmålet: Vi har fået at vide at ved at komme salt i vil kogepunktet hæves. Men som jeg læser disse data, har vi haft dannet mere vanddamp ved at tilsætte salt, som jeg tolker som om at kogepunktet er mindre? altså vi har brugt mindre energi ved at tilfører salt til at den samme mængde vand (uden salt). Har jeg misforstået hvordan det hænger sammen, eller er mine data lidt misvisende?


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. november 2014 af Heptan

Ja, du har forstået det korrekt. Det er lidt mærkeligt at I fordamper mere vand ved tilsætning af salt, især når man tænker på at en stor del af væsken består af NaCl.

Det kan måske skyldes fejlkilder eller måleusikkerheder?


Skriv et svar til: forklaring af delta (vap) H, med og uden NaCl

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.