Fysik

vandbarometer

21. november 2014 af Ellapigen (Slettet) - Niveau: A-niveau

hej er der nogen der kan hjælpe mig for jeg synes jeg mangler nogle værdier til at kunne regne opgaven ud..

Vedhæftet fil: Øvelse 5.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. november 2014 af mathon

Du har for samme tryk
                                          h_{vand}\cdot \varrho_{vand} \cdot g=h_{kvik}\cdot \varrho_{kvik} \cdot g

                                          h_{vand}\cdot \varrho_{vand} =h_{kvik}\cdot \varrho_{kvik}

                                          h_{vand} =h_{kvik}\cdot \left (\frac{\varrho_{kvik}}{\varrho_{vand}} \right )=h_{kvik}\cdot \left (\frac{13,6}{1} \right )

                                          h_{vand} =13,6\cdot h_{kvik}

                                          h_{vand} =13,6\cdot (0,76\; m)


Svar #2
21. november 2014 af Ellapigen (Slettet)

hvorfor er g blevet fjernet på begge sider??


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. november 2014 af mathon

#1
           …der divideres med g på begge sider.


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. november 2014 af peter lind

De værdier. du har brug for kan du slå op i en tabel eller din fysikbog.

Trykket er pr. definition kraften pr. arealenhed. Trykket fra en væskesøjle kommer fra tyngdekraften på væsken. Hvis du har en væskesøjle med højde h og areal A er rumfanget V=A*h Massen af denne søjle er så A*h*ρ, hvor ρ er massefylden. Tyngdekraften på denne væskesøjle er så A*h*ρ*g hvor g er tyngdeaccellerationen. Du skal så finde den højde, der giver den samme tryk som atmosfæren


Svar #5
21. november 2014 af Ellapigen (Slettet)

men hvor får du 13,6 og 1 fra Mathon?


Brugbart svar (0)

Svar #6
21. november 2014 af mathon

                                      \begin{array} {|c|c|} \hline stof&densitet\\ \hline Hg&13,6\; \frac{g}{cm^3}\\ \hline H_2O&1\; \frac{g }{cm^3}\\ \hline \end{array}


Skriv et svar til: vandbarometer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.