Matematik

Areal af et havehus

21. november 2014 af Gandhara (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej allesammen!

Jeg skal beregne arealet af et havehus med de givne mål, men jeg kan ikke rigtig finde en fremgangsmåde. Jeg tænkte på at inddele figuren i en masse trekanter, som den der er i figuren, men sådan en trekant dækker ikke en hel side, så den dur ikke rigtigt.

Nogen der har et forslag?

Vedhæftet fil: Shiit.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. november 2014 af Andersen11 (Slettet)

Det sekskantede område kan opdeles i et rektangel og to ligebenede trekanter. Hvis den viste retvinklede trekants areal skal trækkes fra, beregnes denne trekants areal let ved at benytte Pythagoras.

Det sekskantede område kan inddeles i tre trekanter ved at trække tre diagonaler fra en af sekskantens hjørner.


Svar #2
21. november 2014 af Gandhara (Slettet)

Men er alle 6 sider som er 5m lange, eller er det kun toppen og bunden som er 5m lange? De andre sider ser nemlig lidt kortere ud.


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. november 2014 af Andersen11 (Slettet)

#2

Det kan vi da ikke afgøre præcist, men det ser ikke ud til at være en regulær sekskant. Man må gå ud fra, at det er tilladt at måle sidelængder på tegningen.

Måske er det bare din tegning, der får det til at se lidt fladtrykt ud. Cirklen er også fladtrykt.

Hvis der er tale om en regulær sekskant, inddeles den lettest i 6 ligesidede trekanter, hvis areal beregnes.


Svar #4
21. november 2014 af Gandhara (Slettet)

Er det her din tankegang, Andersen?

Vedhæftet fil:Skitse.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #5
21. november 2014 af Andersen11 (Slettet)

#4

Ja, det var, hvad jeg udtrykte i første afsnit i #1.

Hvis sekskanten er regulær, altså hvis alle vinkler er lige store og alle sider er lige store, kender man sidelængden og kan beregne arealet ved at inddele den i seks ligesidede trekanter. Her deles sekskanten ved tre diagonaler gennem dens centrum.


Skriv et svar til: Areal af et havehus

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.