Matematik

Delta y altid lig med f'(x) når h går mod nul?

22. november 2014 af MigNiceYo - Niveau: A-niveau

Kan det siges, at (delta"y"/h)=f'(x) hvis h går mod nul? Og hvorfor?


Brugbart svar (1)

Svar #1
22. november 2014 af SuneChr

Det er definitionen på differentialkvotienten  f '(x0)
Δy/Δx → f '(x0)  for Δx → 0
Grænseværdien skal eksistere.


Svar #2
22. november 2014 af MigNiceYo

#1

Det er definitionen på differentialkvotienten  f '(x0)
Δy/Δx → f '(x0)  for Δx → 0

Og sådan er det altid uanset hvad? :-)


Brugbart svar (1)

Svar #3
22. november 2014 af SuneChr

Sådan er det altid, hvis denne grænseværdi eksisterer.


Svar #4
22. november 2014 af MigNiceYo

#3

Sådan er det altid, hvis denne grænseværdi eksisterer.

Okay tak skal du have.


Svar #5
22. november 2014 af MigNiceYo

#3

Sådan er det altid, hvis denne grænseværdi eksisterer.

Sune, har du også forstand på buelængde? I såfald, må du meget gerne sende mig en privatbesked omkring dette. Jeg er interesseret i at vide hvorfor det er nyttigt at kende til buelængden for en funktion? Altså hvad man kan bruge denne viden til?


Brugbart svar (0)

Svar #6
22. november 2014 af Andersen11 (Slettet)

#5

Buelængden af grafen for en funktion f(x) mellem de to punkter (x1 , f(x1)) og (x2 , f(x2)) på grafen kan beregnes ved udtrykket

        L=\int_{x_{1}}^{x_{2}}\sqrt{1+(f'(x))^{2}}\, \textup{d}x

Det er selvfølgelig kun nyttigt, hvis man har brug for at kunne beregne sådanne buelængder.


Svar #7
22. november 2014 af MigNiceYo

#6

#5

Buelængden af grafen for en funktion f(x) mellem de to punkter (x1 , f(x1)) og (x2 , f(x2)) på grafen kan beregnes ved udtrykket

        L=\int_{x_{1}}^{x_{2}}\sqrt{1+(f'(x))^{2}}\, \textup{d}x

Det er selvfølgelig kun nyttigt, hvis man har brug for at kunne beregne sådanne buelængder.

Jeg sidder midt i en SRP og skal bevise buelængden, men kan ikke sætte den i relation til emnet omdrejningslegemer.

Hvad tænker du om det?


Brugbart svar (0)

Svar #8
22. november 2014 af Andersen11 (Slettet)

#7

Kan du ikke lade være med at gentage hele teksten fra det foregående indlæg, som du refererer til? Det er tilstrækkeligt at anføre indlæggets nummer, for eksempel #7.

Buelængden har ikke noget med omdrejningslegemer at gøre. Man opsummerer buelængdeelementerne

        ds = √((dx)2 + (dy)2) = √(1 + (dy/dx)2) dx

hvorfor man får

        L = x1x2 ds = x1x2 √(1 + (dy/dx)2) dx = x1x2 √(1 + (f '(x))2) dx


Svar #9
22. november 2014 af MigNiceYo

#8

Okay tak, jeg må hellere høre min matematik lærer om hvad han har tænkt sig med buelængden.

Den er en del af min opgaveformulering.

Ha' en god aften og tak for hurtigt svar så sent. (Ps. jeg er ikke storbruger af SP, så vidste ikke det med at det var træls at man refererede til det gamle svar).


Brugbart svar (0)

Svar #10
22. november 2014 af SuneChr

Buelængden af et kurvestykke, som roterer omkring x-aksen, kan indgå i beregningen for overfladen af omdrejningslegemet, der herved fremkommer.


Svar #11
22. november 2014 af MigNiceYo

Er det ikke delta S, som man kommer rundt om ved bevis for formlen af overfladearealet for et omdrejningslegeme?


Brugbart svar (0)

Svar #12
22. november 2014 af Andersen11 (Slettet)

#10

Ja, det var en mulighed. Så skal √(1 + (f '(x))2) så ganges med omkredsen 2π·f(x) og integreres .


Svar #13
22. november 2014 af MigNiceYo

#12

Jeg har allerede bevist formlen for overfladearealet, kan det så siges at buelængden er bevist internt herunder?


Brugbart svar (0)

Svar #14
22. november 2014 af Andersen11 (Slettet)

#13

Du har formodentlig gjort brug af buelængden af et infinitesimalt stykke af grafen i dit bevis for arealet?


Svar #15
22. november 2014 af MigNiceYo

#14

Jeps det tror jeg også. Rimelig vildt at have bevist buelængden uden at være bevist om det haha. Tak for hjælpen.


Skriv et svar til: Delta y altid lig med f'(x) når h går mod nul?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.