Biologi

Blodbestemmelses type 0+

22. november 2014 af Stromae (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej! 
Jeg har på mit biologi hold lavet et forsøg, og fandt ud af at jeg havde blodtypen 0 og var rhesus positiv.

Mit spørgsmål lyder så:  ud fra min blodtype, hvilken blodtype kunne mine forældre så have?

håber i kan hjælpe, synes det er lidt svært!


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. november 2014 af ShadH

Okay, så lad os først få nogle småting på plads

Blodtype 0 er recessiv og kræver at du har genotypen ii (hvor i er den recessive allel der koder for blodtypen 0), dvs. det vil kræver at du både har modtaget et recessiv allel fra mor og far.

Blodtypen A kan havde genotypen: IAi, altså hetrozygot, eller IAIA, altså homozygot, hvor IA er den dominante allel der koder for blodtypen A 

Blodtypen B kan ligeledes havde genotypen: IBi eller IBIB, hvor IB er den dominant allel der koder for blodtypen

Blodtypen AB har genotypen: IAIB så den kan vi udelukke da det vil betyde at du også ville havde modtaget et dominant allel og derfor fået blodtypen B, A eller AB (alt efter hvad den anden forældres genotyp er)

Så ud fra det kan vi afgøre at dine forældre må havde haft en af følgende blodtyper:

B, med genotypen IBi

A, med genotypen IAi

0, med genotypen ii

På den måde kan de begge afgive allel i og du vil dermed få blodtypen 0 (ii)

Mht. rhesus så er rhesus+ dominant mens rhesus- er resseiv. Så er din mor rhesus+, mens din far er rhesus- så vil du også blive rhesus+. Ligeledes hvis begge dine forældre er rhesus+ er du også rhesus positiv. Du kan nok gætte hvad der så må gælde hvis du skulle være rhesus negativ (tjek lige det med rhesus igennem, for jeg er ikke helt 100% sikker at det gælder på denne måde og om genotypen spiller ind her).

Du kan også bruge dette billede som hjælp

Held og lykke

Vedhæftet fil:blodtype nedarvning.png

Svar #2
24. november 2014 af Stromae (Slettet)

tusinde tak! det hjalp rigtig meget! :-)


Skriv et svar til: Blodbestemmelses type 0+

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.