Tysk

Tysk stil 9. klasse - HJÆLP!

22. november 2014 af JonathanLLL (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej, jeg har skrevet en stil om en film vi har set i klassen. Opgaven gik ud på at skrive hvad jeg mente om filmen ''Lore''. Jeg vil meget gerne have tjekket min grammatik igennem. Hvis der er nogle der vil hjælpe, må i meget gerne tjekke igennem og sige til hvis i finder nogle fejl. Hvad enten det er endelser, ordstilling, kasus osv. Det hele skal rettes, og jeg vil meget gerne have hjælp, da det er en vigtig aflevering for fremtidige karakterer!

Her er linket til opgaven: https://docs.google.com/document/d/1aD6n8b62esIvC6oNjCijt9NO9VlPSxBKtb5a2-5z5cc/edit?usp=sharin

I kan enten skrive rettelserne som kommentar i dokumentet, eller her i tråden.

Håber der er nogle der vil hjælpe :)


Svar #1
24. november 2014 af JonathanLLL (Slettet)

OP


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. november 2014 af Stygotius

OP ???????


Svar #3
24. november 2014 af JonathanLLL (Slettet)

Ja, der var ikke nogen der havde svaret, så jeg skrev op for at få tråden højere op i systemet...


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. november 2014 af Tyskassistent (Slettet)

Bare en lille kommentar: Det område, du især har problemer med, er verbernes placering i sætningen. Hvis du flytter verberne til det rigtige sted, er det en meget fin stil.
 


Brugbart svar (0)

Svar #5
24. november 2014 af lauraschreiber (Slettet)

Har lige aendret den, jeg er tysker saa tror nok det er nu rigtig :-)

Men hvad mener du med schroff?


Brugbart svar (0)

Svar #6
24. november 2014 af Stygotius

Ja, den kunne have været værre, men der er et par punkter du nok skal se på.

Du skal også huske at tysk ikke er engelsk

Lore - Aufgabe B.

Ich fand den(r) Film sehr gut und spannend. Die Bilder waren toll, und der Film war imponierend. (war). Die Schauspieler waren gut, und der (Instrukteur) Regisseur hat eine gute Arbeit gemacht (hat). Es war sehr gut, dass es ein(en) neuer(n) Winkel an dem (Z)zweiten Weltkrieg war. Ich habe nicht viele von

den Gesichtspunkten der Nazis gehört, und deshalb war es eine verblüffende Geschichte (war). Ich habe viele Filme (um) über den (Z)zweiten Weltkrieg gesehen, aber dieser ist der (b)Beste(n ist). Es war manchmal ein bisschen langweilig und langsam, aber am meisten (es) war er sehr spannend (war).

Ich weiß nicht, ob ich (verstehe) Lore verstehe, weil eine solche Situation (zu vorstellen) sich vorzustellen schwer ist. Ich verstehe jedoch nicht warum sie (wurde) so sauer wurde, (da) als  Günter gestohlen hatte. Es ist sehr verkehrt zu stehlen, aber er war jung (war), und ich glaube, es war nicht so (ernstlich war) schlimm. Ich meine es ist traurig und schroff, dass die Eltern verhaftet wurden, und deshalb war es auch ein(en) schroffer(n (schroff??)  (f) Film (zu sehen war).

174 (Wörter) Worte.


Brugbart svar (1)

Svar #7
24. november 2014 af Tyskassistent (Slettet)

"schroff" soll sicher "barsk" bedeuten. Würde ich in diesem Kontext mit "ein aufwühlender Film" übersetzen.


Brugbart svar (0)

Svar #8
24. november 2014 af Stygotius

.........ein guter *Vorschlag,  . -vielleicht auch "rauh"


Svar #9
24. november 2014 af JonathanLLL (Slettet)

Tusind tak for hjælpen alle sammen. Jeg er taknemmelig for at i retter min stil. Mht. min placering af verber har vi lige haft om bisætninger, og så vidt jeg forstod skulle alle verber til sidst i en bisætning, med hjælpeverbet allebagerst efter hovedverbet. Er det forkert? Og hvordan er det så med bisætninger?


Brugbart svar (0)

Svar #10
24. november 2014 af Stygotius

I en bisætning skal det finitte (personbøjede) verbum sidst, og eventuelle infinitte (ikke-personbøjede) verbeformer [som infinitiv og p.p.] skal næstsidst.


Svar #11
25. november 2014 af JonathanLLL (Slettet)

Ok, så har i jo rettet stilen forkert, for der er mange bisætninger hvor i har rettet udsagnsordene, så de står som de ville gøre i en hovedsætning...


Brugbart svar (0)

Svar #12
25. november 2014 af Stygotius

-ikke i # 6.

Måske har du ikke rigtigt forstået hvad en bisætning er ???


Svar #13
25. november 2014 af JonathanLLL (Slettet)

Det kan være. Kan du forklare det?


Brugbart svar (0)

Svar #14
25. november 2014 af Stygotius

Det moderne ord for en bisætning er en "ledsætning", og det er et godt navn fordi det siger at en ledsætning er en sætning som er et led i en anden sætning. En ledsætning beskriver noget i en hovedsætning; det kan være hvordan - hvorfor - hvor - hvornår -  hvad el.lign..

En ledsætning er altså ikke en selvstændig udtalelse, men siger noget om en anden (hoved)sætning.

I det følgende: "Hun sagde at hun var træt" er  "hun" grundled",  -"sagde" er udsagnsled, og "at hun var træt" er en ledsætning som er genstandsled for "sagde". Den er altså et led i en hovedsætning.

Hvis du er i tvivl, kan du bruge ikke-reglen. Den går ud på følgende:

Hvis du kan indsætte et "ikke" foran udsagnsleddet, er der tale om en ledsætning.

Hvis du kan indsætte et "ikke" efter  udsagnsleddet, er der tale om en hovedsætning:


Svar #15
25. november 2014 af JonathanLLL (Slettet)

Ok, men det er vel kun en ledsætning hvis der er komma. I dit eksempel skal der vel være komma mellem sagde og at. Så er hun sagde hovedsætning, og at hun var træt er så en ledsætning.


Brugbart svar (0)

Svar #16
25. november 2014 af OliverHviid

JonathanLLL, husk nu, at der findes forskellige kommasystemer.


Svar #17
25. november 2014 af JonathanLLL (Slettet)

Ja, men det kan vel kun være en ledsætning hvis der er et komma. En sætning er jo kun delt i to hvis der er et komma et sted. Det er bare det jeg mener. Så hvis der ikke er noget komma, er det hele en hovedsætning, right?


Brugbart svar (0)

Svar #18
25. november 2014 af Stygotius

Jonathan,

Nej, det er ikke "right " !!

Det er svært at forklare dig noget når du ikke ved noget om tegnsætning og om sætninger.

Der findes noget som hedder et "startkomma", og det er et komma foran en ledsætning.

At bruge det er valgfrit, men Dansk Sprognævn anbefaler alle ikke at bruge fordi det er ret idiotisk, og ingen sprogfolk bruger det selv. Du kan altså ikke regne med at der altid er kommaer omkring en ledsætning.

Det er dog vigtigt at huske at der ALTID skal komma efter en ledsætning


Svar #19
25. november 2014 af JonathanLLL (Slettet)

Jeg forstår godt ledsætninger og hovedsætninger nu. Det jeg mener er, at hvis der INGEN kommaer er i en sætning, er det altid en hovedsætning ikke?

Brugbart svar (0)

Svar #20
25. november 2014 af Stygotius

Har du ikke læst hvad jeg lige har skrevet til dig ??


Forrige 1 2 Næste

Der er 32 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.