Matematik

Kapital-fremskrivning

22. november 2014 af lglglgmama - Niveau: A-niveau

Et forældrepar ønsker at indsætte et beløb på en bankkonto, så deres børn kan få udbetalt 2.000 kr. fra kontoen i slutningen af hver måned i 24 måneder. Den månedlige rente er 1 %. Beregn det beløb, som forældrene skal indsætte på kontoen, når første udbetaling skal finde sted en måned efter indbetalingen.

Jeg ved godt at jeg kan skrive bruge  P = Sn*(1+r)-n formlen hvor Sn er 2.000, r er 1 % altså 0,01. Mit spørgsmål er så om jeg skal skrive n som 24 eller 1. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. november 2014 af mathon

generel formel
                                     A_p=y\cdot \frac{(1+r)^p-(1+r)^{p-n}}{r}
som med p=0
giver
                                     A_0=\frac{y}{r}\cdot \left (1-(1+r)^{-n} \right )

                                     A_0=\frac{2000}{0,01}\cdot \left (1-1,01^{-24} \right )
     


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. november 2014 af peter lind

Det er forkert. Det er en annuitet se http://ga.randers-hf-vuc.dk/matlex/rente.html#gaeld


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. november 2014 af SuneChr

Benyt gældsformlen. Nu er det jo, omvendt, pengeinstituttet, der skylder pengene:

G=2000\cdot \frac{1-1,01^{-24}}{0,01}

som # 1 også skriver.
 


Brugbart svar (0)

Svar #4
22. november 2014 af SuneChr

# 0
Du skriver ikke noget om, hvor ofte rentetilskrivningen finder sted. Det er i indlæggenes besvarelser forudsat, at renten tilskrives, med 1%  pr. måned, hver måned.
Kunne du ikke videregive denne banks navn, da det er ret så favorable rentevilkår i kundens favør? Hmm, ved godt, det kun er et skoleeksempel. 


Skriv et svar til: Kapital-fremskrivning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.