Matematik

Newton-Raphsons metode

23. november 2014 af Haxxeren - Niveau: Universitet/Videregående

Hej,

Er her nogen, der har styr på Newton-Raphsons metode?


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. november 2014 af Andersen11 (Slettet)

Hvad er du i tvivl om her?


Svar #2
23. november 2014 af Haxxeren

#1

Jeg er sådan set med på den sædvanlige Newton-Raphsons metode, hvor man er interesseret i at løse:

f(x) = 0

hvor:

xn+1 = xn - f(xn)/f'(xn)

er den nye x-værdi som man efterfølgende indsætter i sin funktion. Dette gør man så indtil f(x) = 0 er løst.

Men jeg har svært ved at overføre det til mit eget problem. Jeg er i det følgende interesseret i at løse den transcendente ligning (2.4), som er en funktion af φ og λ (a og b er også funktioner af φ og λ), mens de øvrige størrelser er kendte:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/31729551/1.jpg

Bemærk notationen i (2.5), hvor man har et lighedstegn mellem D'erne og deres definitioner.

Der står så, at man kan benytte sig af Newton-Raphsons metode i (2.9):

https://dl.dropboxusercontent.com/u/31729551/2.jpg

Det ser da ikke bekendt ud i forhold til den oprindelige Newton-Raphsons metode? Det er sådan set delt op i to omgange, hvor vi først indsætter en λ-værdi, hvorefter vi bestemmer den φ-værdi, der gør, at den transcendente ligning er opfyldt. Til sidst gør man så det omvendte, hvor vi indsætter en kendt φ-værdi og bestemmer λ-værdien, der opfylder D = 0.


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. november 2014 af Andersen11 (Slettet)

#2

Her kan man benytte Newton-Raphson på en funktion af 2 variable, f(x,y) ved at skifte mellem de to variable.


Svar #4
23. november 2014 af Haxxeren

#3

Ja, men kan du ikke forklare, hvordan man "læser" (2.9)? F.eks.:

D(φ,λ) + ∂D(φ,λ)/∂λ · Δλ = 0

Hvis vi antager værdien φ = 10, så bliver D en funktion af λ. Det næste led må være D(φ,λ) differentieret mht. λ, hvorefter φ = 10 indsættes. Hvad er så Δλ?


Brugbart svar (0)

Svar #5
23. november 2014 af Andersen11 (Slettet)

#4

Man skifter mellem at iterere i den ene variabel til en lokalt ekstremum, derefter i den anden variabel, osv. til man kommer tilstrækkelig tæt på et nulpunkt.


Svar #6
23. november 2014 af Haxxeren

#5

Ok, jeg må studere det lidt nærmere. Tak.


Brugbart svar (0)

Svar #7
23. november 2014 af peter lind

Du kender åbenbart til differentiation med flere variable. Find i stedet gradienten for funktionen i et punkt Den peger i den retning hvor funktionsværdien vokser mest. Den modsatte retning peger i den retning hvor funktionen aftager mest.


Skriv et svar til: Newton-Raphsons metode

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.