Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Hovedfag?

23. november 2014 af pellele (Slettet)

Kære alle,

Jeg sidder pt. med mit SRP. Jeg har fagene Musik og Historie, og jeg skal skrive om Frédéric Chopin som romantisk komponist. Jeg har hele tiden været lidt i tvivl, om hvordan jeg skal gribe historiedelen an, og det føles hele tiden som om, at musikdelen vil blive en "hoveddel", og den mest betydelige del af opgaven. Historiedelen består egentlig kun i, at jeg skal redegøre for de kunstneriske og politiske idealer i begyndelsen af 1800-tallet, og efterfølgende sætte Chopin ind i denne sammenhæng, og dette skal ultimativt munde ud i, at jeg vurderer kunstnerens rolle i kraft af de ændrede samfundsforhold. SRP er jo et tværfagligt projekt, og jeg føler ikke, at jeg kan tage nogle historiske metoder i brug i min opgave, foruden redegørelsen. De eneste førstehåndskilder jeg vil have, er egentlig bare nodematerialet, som jeg kan anvende til at karakterisere kunstnerens rolle - men det synes jeg også fungerer OK. Men er det meningen, at det ene fag kan være mere betydeligt i et SRP, som jeg føler, musik er i dette tilfælde? Hvordan kan jeg ellers gribe historiedelen an?

Tak på forhånd! :-)


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. november 2014 af Stygotius

Du kunne jo skrive lidt om hvilken glødende patriot Chopin var og aldrig lærte fransk rigtig godt selv om han blev fransk statsborger og havde fransk pas.

Du kunne også skrive om novemberopstanden i 1830 (som blev slået ned af russerne) i den russiske del af Polen, hvilket bl.a. gjorde at Chopin aldrig mere vendte tilbage til sit land.

Du kunne også nævne februarevolutionen i Paris i 1848 som nok var grunden til at Chopin forlod Frankrig og rejste til London, hvor han gav koncerter.


Svar #2
23. november 2014 af pellele (Slettet)

Hej, Stygotius. Tak for dit svar. Det lyder dog ikke umiddelbart som om, at det gør det muligt at diskutere de kunstneriske og politiske idealer, hvilket opgaven beder om, men jeg har også tænkt over dine muligheder. :-)


Svar #3
23. november 2014 af pellele (Slettet)

Og spørgsmålet vedr. hovedfag i SRP kan stadigvæk besvares ;-)


Skriv et svar til: Hovedfag?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.