Fysik

arkimedes lov

23. november 2014 af Ellapigen (Slettet) - Niveau: B-niveau

hej

er der nogen, der kan hjælpe mig med opgave 11 og opgave 12.

tænker at opgave 12 kommer an på densitet end masse men uden videre begrunding..


Svar #1
23. november 2014 af Ellapigen (Slettet)

her er den

Vedhæftet fil:Opgave 11.docx

Brugbart svar (0)

Svar #2
23. november 2014 af peter lind

11. Der er i højderne et overtryk i kabinen i sammenligning med atmosfærens tryk

12. Det har du helt ret i. Tænk på Arkimedes lov, som du selv skriver i overskriften. Hvis massefylden af legemet er mindre end væskens massefylde, vil tyngdekraften på legemet være mindre end tyngdekrafte, på den fortrængte væsken, hvis legemet var helt neddykket


Svar #3
23. november 2014 af Ellapigen (Slettet)

vedr. opg. 11: men hvorfor er det så bedre at flyvemaskinerne åbner indad?

vedr. opg. 12: og ja, det med arkimedes lov, men er massen så helt uafhængig?? for det er egentlig det jeg også skal argumentere for.


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. november 2014 af peter lind

1. Døren bliver presset mod karmen. Hvis det var omvendt vil døren blive presset udad, hvor der ikk er noget modstand

2. Ja. Om legemet synker eller ej er alene afhængig af massefylden. Lav evt. selv nogle eksempler


Svar #5
23. november 2014 af Ellapigen (Slettet)

jeg forstår stadig ikke helt opgave 11: så det er pga. modstand?


Brugbart svar (0)

Svar #6
23. november 2014 af peter lind

Hvis døren presses mod karmen skal der flere kræfter til at få den til at gå op. Desuden hjælper det med at holde døren lufttæt.


Svar #7
23. november 2014 af Ellapigen (Slettet)

når du siger mod karmen mener du så indad?


Svar #8
23. november 2014 af Ellapigen (Slettet)

og jeg kan heller ikke se, hvorfor det er bedre, at der skal en større kræft til at åbne døren indad end udad?


Brugbart svar (0)

Svar #9
23. november 2014 af peter lind

nej. lufttrykket er større inde i kabinen, så døren presses udad


Svar #10
23. november 2014 af Ellapigen (Slettet)

rigtigt forstået?

grunden til at dørene i passagerkabinen i en flyvemaskine åbner indad er fordi der ikke er luftmodstand, så der skal ikke en så stor kraft grundet det høje lufttryk


Brugbart svar (0)

Svar #11
23. november 2014 af peter lind

Det er ikke forstået. Hvis døren åbner indad vender karmen også indad. Prøv at se på døren i din egen stue. Det er temmelig svært at åbne døren i den forkerte retning. Kabinens overtryk presser døren udad og mod dørkarmen. Det får den til at slutte tættere til karmen og der skal mere til at få døren til at falde af


Brugbart svar (0)

Svar #12
24. november 2014 af SuneChr

Den hastige luftstrøm, som passerer langs flyets krop, skaber et undertryk omkring flyet, som vil suge, skabe et negativt tryk omkring flyets krop og dermed også døren.
Hvis døren, under flyvningen, springer op, vil kabinens indhold suges ud af kabinen. 


Skriv et svar til: arkimedes lov

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.