Biologi

mættede og umættede fedtsyre

25. november 2014 af lipashufter (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej, jeg har et lille problem. Jeg er igang med at skrive en rapport i biologi omkring mættet og umættet fedtsyrer. Hvilke eksempler kan jeg give på at umættet fedtsyre bliver "hærdet" hvis Hbliver tilsat. Altså det får højere kogepunkt.

Det her er hvad opgaven siger:

Umættede fedtstoffer får højere smeltepunkt (de hærdes) ved addition af H2. Samtidig kan der ske en omdannelse fra cis-fedtsyrer til trans-fedtsyrer.


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. november 2014 af Anxyous (Slettet)

Mættede fedtsyrer har en lige struktur, hvilket gør dem i stand til at pakke sig tæt med hinanden, og herved får de et (forholdsvist) højt kogepunkt.

(Cis-)umættede fedtsyrer har knæk i strukturen svarende til deres dobbeltbindinger, da der ikke er fri drejelighed om disse. Af denne grund har de sværere ved at pakke sig tæt sammen, og de får et lavere smeltepunkt end mættede fedtsyrer.

At hærde en umættet fedtsyre vil sige at addere H2 til dobbeltbindingen, hvorved den omdannes til en enkeltbinding. Dette benyttes f.eks. til margarine, der består af vegetabilsk fedt, der normalt indeholder umættede fedtsyrer og dermed er flydende ved stuetemperatur. Ved at omdanne dobbeltbindingerne til enkeltbindinger bliver margarinen derfor fast i stedet for flydende.


Skriv et svar til: mættede og umættede fedtsyre

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.