Dansk

Litterær artikel

25. november 2014 af aresiio (Slettet) - Niveau: A-niveau

Skal man skrive et resumé i en litterær artikel eller kan man nøjes med direkte, at lave analysen/fortolkningen?


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. november 2014 af Ganymedes

Det er valgfrit. Hvis det er aktuelt for produktet, som du skal skrive en litterær artikel udfra, bør du gøre det.


Brugbart svar (1)

Svar #2
26. november 2014 af DinosaurKaren (Slettet)

Opgaven skal gerne kunne forståes af en, som ikke har læst den tekst du arbejder udfra. Derfor kunne et kort resumé være en god idé. :-)


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. november 2014 af PSXL

#2 Læserne har netop læst teksterne, og et resumé er derfor unødvendigt. 
På HF er teksterne ukendte for læserne, og da kan et mindre resumé passe bedre ind. 

Dvs. du skal lave en indledning (søg på tragtindledning), hoveddel og afslutning. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. november 2014 af Ganymedes

#3

Som udgangspunkt bør man gå ud fra, at personen ikke har læst den pågældende tekst. Det vil svare til, at du i matematik angiver et facit uden nogen videre begrundelse for, hvordan du har udregnet dette facit.

Under eksamenen handler det om at udviser så stor viden som overhovedet muligt. Dette er ikke muligt, hvis du fra start af tror, at du kun skal oplyse smådele af en analyse.


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. november 2014 af Tyskassistent (Slettet)

Jeg kan kun give #2 og #4 ret. Det er bedst med et kort resumé:

Analysen bør indledes med en kort indføring i teksten, der sætter rammerne for analysen. Her er et resumé oplagt. Dermed sikrer du, at du ikke kommer til at formulere dig for indforstået.

Kilde: Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose: Skriftlig eksamen i dansk (stx), Gyldendal 2014

Selvfølgelig har læreren/censorerne læst teksten, men man lader, som om det ikke er tilfældet. Det gælder i endnu højere grad de to andre opgavegenrer, essayet og "kronikken", hvor den fiktive målgruppe består af "alment interesserede læsere", fx Berlingske eller Politikens læsere.


Brugbart svar (0)

Svar #6
26. november 2014 af PSXL

#3 Sådan har jeg igennem mine tre år på gym lært det, dette står også i vejledningen fra Studienet. Det er i hvert fald bare sådan, jeg har lært det. Det kan selvfølgelig være anderledes, hvad folk har lært. 

Selvfølgelig skal man ikke kun oplyse smådele af en analyse. Når man har med f.eks. en novelle at gøre, så kan man sætte den ind i en berettermodel og på den måde have en slags resumé - en overskrift, indledning, kort resumé for derefter at gå videre til analysen giver ikke en særlig sammenhængende tekst, synes jeg. 
Efterhånden som analysen skrider frem, kommer man også ind på handlingen, ellers er der jo ikke noget at analysere. 


Skriv et svar til: Litterær artikel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.