Matematik

Geometri

25. november 2014 af Idaaaaaaaaaa (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej!

Jeg har vedhæftet et billede, hvor den der er markeret med sort rude, er den opgave, jeg vil have hjælp til. 

Kan jeg få noget hjælp?

Mvh Ida

Vedhæftet fil: Matematik - Geometri.png

Brugbart svar (1)

Svar #1
25. november 2014 af Andersen11 (Slettet)

Benyt, at

        tan(hældning) = (56 - 4) / 159


Svar #2
25. november 2014 af Idaaaaaaaaaa (Slettet)

#1

Hvorfor tangens? Vil du give mig en meget grundig forklaring på, hvorfor du gør som du gør? Skulle jeg støde på en lignende opgave, eller noget i den retning, ville det være rart at vide, hvorledes du er kommet frem til det, du har skrevet.

Jeg takker endnu en gang!


Brugbart svar (1)

Svar #3
25. november 2014 af OliverGlue

Hvor stor bliver skaterrampens længde?

Benyt phythagoras, hvor den ubekendte er den ene katete, det giver 

a^{2}+56^{2}=180^{2}\Leftrightarrow a=\sqrt{56^{2}+180^{2}}=171

Jeg ved ikke hvad I har haft af trigonometri, men du kan benytte forskellige funktioner, #1 har benyttet tangens, som siger 

\tan\theta=\mathrm{\dfrac{modst.\, kat.}{hosl.\, kat.}}

hvor du skal forstille dig, du står nede i trekanten, ved vinklen theta er den modstående og hosliggende katate hhv. a og b 

Nu til spørgsmålet, hvor stor er vinklen? #1 benytter viden om ensvinklede trekanter: 

https://www.studieportalen.dk/kompendier/matematik/formelsamling/trigonometri/trekanter/ensvinklede-trekanter

Du kan finde den fremgangsmåde du skal bruge i artiklen her:

https://www.studieportalen.dk/kompendier/matematik/formelsamling/trigonometri/vilkaarlig-trekant/cosinusrelationerne

hvis du ikke har haft om det, kan du blot beregne vinklen, da du nu kender alle sider i trekant, du frit vælge mellem 

\cos A=\mathrm{\dfrac{hos.\, kat.}{hyp}\qquad}\sin A=\mathrm{\dfrac{modst.\, kat.}{hyp}\qquad}

eller tangens, siderne er: hypotenusen er lig med 180 cm., og de to katetter er 56 og 171 cm. Det giver f.eks. 

\cos A=\dfrac{171}{180}\Leftrightarrow A=\mathrm{cos^{-1}\left(\dfrac{171}{180}\right)=}18.2\,\mathrm{grader}


Svar #4
25. november 2014 af Idaaaaaaaaaa (Slettet)

#3

Altså jeg har regnet den med skaterrampens længde ud - det er den med de 20° jeg falder helt fra.

Jeg forstår simpelthen ikke opgaven..


Svar #5
25. november 2014 af Idaaaaaaaaaa (Slettet)

#3

Okaaay! Den vil jeg gerne kigge lidt nærmere på - få noteret det ned & se på opgaven igen!

Jeg tror, at jeg lukker og slukker for i dag - det er efterhånden nogle timer, jeg sidder med en problemregning nu, og skal da lige sunde mig lidt.

Jeg takker endnu en gang & skulle jeg have yderligere spørgsmål, vil jeg stille dem i morgen.

Fortsat god aften! :-)


Skriv et svar til: Geometri

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.