Musik

Itsi Bitsi af Steppeulvene

26. november 2014 af Marc2105 - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg skal analysere Itsi Bitsi af Steppeulvene, men synes jeg sidder lidt fast. Er der nogen, som har noget analyse, som jeg kunne blive lidt inspireret af, eller som kunne hjælpe? Det er både musik og tekst analyse.


Brugbart svar (3)

Svar #1
26. november 2014 af Ganymedes

1) Nævn ganske kort, at genren er lyrik, nævn digteren og årstallet for udgivelsen.

2) Resume – hvad drejer digtet sig om? Hvordan hænger titlen sammen med digtet?

3) Opbygning – hvor mange strofer er der i digtet? Hvor mange vers er der i hver strofe? Hvordan ser digtet layout-mæssigt ud? Er udseendet mon en del af digtets budskab?

4) Associationer – hvilke tanker sætter digtet i gang i dig? Er der fx et vers eller et rim, der er særligt interessant?

5) Komposition - hvilken fortæller? Hvordan føres vi ind i digtet? Hvordan ender digtet?

6) Tid og miljø – hvilke ord eller beskrivelser fortæller noget om tiden, det er blevet skrevet i, og om miljøet det foregår i? Hvilken indflydelse har miljøet på personerne?

7) Sprog og stil - gør forfatteren brug af metaforer, rytme, gentagelser af sætninger, ord eller bogstaver? Enderim, bogstavrim? Slang, hverdagssprog? Hvad bruger digteren sproget til?

8) Personer - karakteristik af hovedperson(erne). Siger hans brug af ord og metaforer fx noget om ham?

9) Tema(er) - angst, livskrise, kærlighed, opbrud.

10) Budskab, hvad vil forfatteren med digtet? Giv en konklusion af digtet som helhed.

11) Perspektivering - bevæg dig frit ud og sammenlign med andre digte eller tekster, og fortæl om dine tanker om temaet og budskabet.

Denne analysemodel er mere velegnet til digte, men sangtekster er stort set det samme.


Svar #3
27. november 2014 af Marc2105

Tusind tak for svaret!! ;-)
Det vil hjælpe mig en del!!

Er der nogen som ligeledes kan hjælpe med det musiske, det er nemlig der, at det kniber mest.


Skriv et svar til: Itsi Bitsi af Steppeulvene

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.