Matematik

Hjælp til ligning med to ubekendte!

26. november 2014 af EO1567 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej 

Jeg er blevet stillet opgaven:

Et lille bæger kaffe koster 6 kroner og et stort bæger 10 kr.

Hvis eleverne i 9. A sælger kaffe for 4400 kr til skolefesten, får 9. A råd til en hyttetur.

Hvor mange små bægre kaffe og hvor mange store bægre kaffe skal 9. A sælge for at få råd til hytteturen, hvis de sælger dobbelt så mange små bægre som store bægre kaffe.

Jeg har fundet ud af at det er 400 små bægre og 200 store, ved at "gætte" mig frem, men opgaven må da også kunne løses en ligning med 2 ubekendte og eventuelt grafisk ligningsløsning?


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. november 2014 af LeonhardEuler

Antal lille bæger kaldes for       L          og koster 6 kroner stykket

Antal stor bæger kaldes for      S         og koster 10 kroner stykket

        da de har solgt for 4400 kroner må der gælde 

           6L + 10S = 4400

       og du ved at der bliver solgt dobbelt så mange små bæger som store derfor har du ydermere

           L = 2S

 hermed har du to ligninger med to ubekendte, som du kan løse


Brugbart svar (2)

Svar #2
27. november 2014 af Andersen11 (Slettet)

Hver gang der sælges et stort bæger sælges der to små bægre. I en sådan runde sælges der for 10 kr + 2·6 kr = 22 kr. Det kan gøres i alt 4400 kr / 22 kr = 200 gange. Der sælges altså 200 store bægre og 2·200 = 400 små bægre.


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. september 2015 af nuksørensen (Slettet)

Jeg startede med at lave en ligning der viste hvor mange bægre kaffe der var til sammen.

2x*6+x*10=4400

og med x'erne finder du ud af at der er 200 bægre i alt og hvis du løser ligningen så finder du ud af hvor mange små bægre kaffe der var. Jeg fandt frem til at de solgte 133 små bægre og for at finde de store diger du bare.

200-133=67

Så de solgte 133 små bægre kaffe og 67 store bægre kaffe.


Skriv et svar til: Hjælp til ligning med to ubekendte!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.