Fransk

Oversættelse

26. november 2014 af AnHansen (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg har fået til opgave at oversætte følgende tekst til fransk:

Filmen handler om  en skoleklasse i en forstad til Paris. Den unge fransklærer François er meget idealistisk, men hans elever sætter ikke altid pris på  hans engagement. Det er en meget blandet klasse, socialt og etnisk . Hovedpersonerne i filmen er Sandra / Esméralda, Khumba og Souleymane. Sandra er intelligent, men fræk, Khumba er mopset, og Souleymane har store problemer hjemme. I filmen ser vi, hvordan François forsøger at gøre en forskel i elevernes liv. Han er meget anderledes end de andre lærere på skolen. Han lytter til  dem, og vil gerne have, at de formulerer deres egne meninger. Det er ikke almindeligt i den franske skole. Filmen fik Cannes-prisen i 2008.

-

-

Jeg har oversat til nedenstående. Er der en som har mulighed for at se om jeg har lavet nogle fejl?

Dans le film, il s’agit d’une classe scolaire dans une banlieue parisienne. Le jeune professeur de français qui est nommé François est très idéaliste mais ses élevés ne sont pas apprécient son engagement tout les temps. La classe est très mélangée, aussi bien socialement et ethniquement. Les acteurs principaux dans le film sont Sandra / Esméralda, Khumba et Souleymane. Sandra est intelligent mais vilain, Khumba est revêche et Souleymane a des grands problèmes a chez soi. Dans le film nous regardons comme François essaie que produire une différence dans les vies des élèves. Il est très diffèrent en raison de les professeurs autre. Il les écoute et voudrait bien que vous formuliez leur opinion. Ce n’est pas ordinaire dans l’école française. Le film a reçu la Palme d'or en 2008

- Det stykke der er understreget har jeg haft meget svært ved. Min lærer har udtrykt at vi skulle bruge følgende udtryk: du point de vue … , nogen der kan hjælpe?

Mvh

Anna


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. november 2014 af french doctor

Hej

Mange gode takter - men også nogle ting, du skal se nærmere på: Se nedenfor.

Bonne continuation 

Thomas

Dans le film, il s’agit d’une classe scolaire dans une banlieue parisienne. Le jeune professeur de français qui est nommé [Slet - hvis du en anden gang skal skrive, hvad nogen hedder, så brug verbet: S'appeller, som du også kender fra je m'appelle] François est très idéaliste mais ses élevés ne sont pas apprécient [Hvorfor bruger du être i den sætning?] son engagement tout les temps ['altid' hedder noget andet på fransk - og skal stå et andet sted i sætningen]. La classe est très mélangée, aussi bien socialement et ["aussi bien" svarer nogenlunde til "såvel... som" - og begge dele skal med, altså både det, der svarer til "såvel" og det, som svarer til "som". 'et' betyder jo bare "og"] ethniquement. Les acteurs principaux dans le film sont Sandra / Esméralda [Hvorfor skråstreg?], Khumba et Souleymane. Sandra est intelligent [HUSK, at TILLÆGSORD ALTID HAR SAMME KØN SOM DET, DE SIGER NOGET OM] mais vilain, Khumba est revêche [Hvad betyder det?  - brug et mere almindeligt ord] et Souleymane a des grands problèmes a [a = avoir = har ?] chez soi. Dans le film nous regardons [verbet 'regarder' betyder "at kigge"] comme [Betyder 'som'] François essaie que produire une différence dans les vies des élèves. Il est très diffèrent en raison de les professeurs autre [Ikke helt godt - prøv at formulere helt om]. Il les écoute et voudrait bien que vous [Hvad betyder "vous"?] formuliez leur opinion. Ce n’est pas ordinaire [Vælg et andet ord for "almindelligt"] dans l’école française. Le film a reçu la Palme d'or en 2008 (punktum)

- Det stykke der er understreget har jeg haft meget svært ved. Min lærer har udtrykt at vi skulle bruge følgende udtryk: du point de vue … , nogen der kan hjælpe?

- - -

Sincèrement Thomas


Brugbart svar (0)

Svar #2
28. november 2014 af Gårigymnasiet (Slettet)

Jeg ville sige: "Le classe est très mélangée de point du vue socialement et ethniquement", men tænk over det selv, jeg er ikke særlig god til fransk :) 


Skriv et svar til: Oversættelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.