Matematik

Hæljp til homogene og inhomogene ligninger

27. november 2014 af Mount (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, 

Er der nogen, som kan fortælle hvad jeg har gjort forkert i opgave b? Og hvad er det jeg skal gøre i opgave d udover at bestemme den fuldstændige løsning? Hvordan tegner jeg grafen for påbirkningen u(t) -- Jeg har prøvet, men Maple gider ike at gøre det. Jeg har prøvet at lave dem, men får forkerte grafer.

Vedhæftet fil: Mapleprojekt.pdf

Svar #1
27. november 2014 af Mount (Slettet)

Her er selve opgaveformuleringen

Vedhæftet fil:Ugeseddel12BBasisMat.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #2
27. november 2014 af Andersen11 (Slettet)

#0

Påvirkningen er en simpel cosinusfunktion   u(t) = 0,002·cos(2πt) .

Differentialligningen bliver måske lidt simplere at have med at gøre, hvis man skriver den

        m·(y - u)'' + δ·(y - u)' + k·(y - u) = -m·u''(t) = 0,002·m·4π2·cos(2πt) .

Her er m = 40 , δ = 100 og k = 50 (i konsistente SI-enheder), så den fuldstændige løsning til den homogene ligning er

        (y - u)hom = c1·e-((5+√5)/4)t + c2·e-((5-√5)/4)t

og en partikulærløsning vil have formen   a·cos(2πt) + b·sin(2πt) .

Hvordan har du valgt den anden løsning efter eget valg?


Svar #3
27. november 2014 af Mount (Slettet)

Ja, valgte bare et eller andet, men det skal være af eget valg. Mht. påvirkningen, hvorfor er det så at jeg ikke kan få den tegnet ind?


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. november 2014 af Andersen11 (Slettet)

#3

Det har jeg da ingen anelse om. Du skal jo bede Maple om at tegne grafen. For de andre grafer angiver du interval og farve.

Ellers: Læs dog manualen. Kommandoen odeplot bruges til at plotte en løsning genereret med dsolve. Funktionen u(t) er en simpel funktion givet ved sin forskrift. Den er ikke fremkommet ved at benytte dsolve.

http://www.maplesoft.com/support/help/Maple/view.aspx?path=plots/odeplot


Svar #5
27. november 2014 af Mount (Slettet)

Ok, men hvorfor er det den giver den forkerte graf, når jeg jeg tager løsningen og den frivillige løsning i samme koordinatsystem?


Brugbart svar (0)

Svar #6
27. november 2014 af Andersen11 (Slettet)

#5

Hvor ser du noget forkert her? Den røde kurve, løsningen fra a), er da konsistent i de to plot.


Svar #7
27. november 2014 af Mount (Slettet)

Mht. løsningen i opgave d=, er det ikke korrekt, det maple har fået?


Brugbart svar (0)

Svar #8
27. november 2014 af Andersen11 (Slettet)

#7

Jo, det er det vel, hvis du har stillet det korrekte spørgsmål. Du genkender vel den homogene del fra #2.

Du kan jo prøve at kontrollere, at din løsning tilfredsstiller differentialligningen.

Du skal også opskrive det stationære svar.


Svar #9
27. november 2014 af Mount (Slettet)

Hvad vil det sige

"at nogle af leddene går mod 0 når t "->infinity" .Hvilke? Disse led betegnes den transiente del af løsningen. De led der ikke går mod 0 kaldes det stationære svar"


Brugbart svar (0)

Svar #10
28. november 2014 af Andersen11 (Slettet)

#9

Det er de led, der indeholder aftagende eksponentialfunktioner af formen e-kt .


Svar #11
28. november 2014 af Mount (Slettet)

Det må så være:

c_2e^{1/4(-5+\sqrt{5})t} og c_1e^{-1/4(5+\sqrt{5})t}

Hvad så med det stationære svar, er det så resten af løsningen?


Brugbart svar (0)

Svar #12
28. november 2014 af Andersen11 (Slettet)

#11

Ja, det fremgår jo af definitionen for det stationære svar.


Svar #13
28. november 2014 af Mount (Slettet)

Så den transiente del af løsningen er c_1 og c_2 og det stationære svar er resten


Brugbart svar (0)

Svar #14
28. november 2014 af Andersen11 (Slettet)

#13

Ikke bare konstanterne c1 og c2. Den transiente del er de led med de aftagende eksponentialfunktioner. Den stationære del er den del, der er tilbage, når de transiente led er gået mod 0.


Svar #15
28. november 2014 af Mount (Slettet)

Det var også det jeg mente, skrev det bare ikke af dovenskab :) Men er det stationære svar en løsning til differentialligningen ?


Brugbart svar (0)

Svar #16
28. november 2014 af Andersen11 (Slettet)

#15

Dovenskab fører kun til misforståelser. På et niveau som du angiver her, Univ/videregående, betaler det sig ikke at være doven.

Du kan jo se på, hvordan det stationære svar ser ud.


Svar #17
28. november 2014 af Mount (Slettet)

Dette er det stationære svar. Hvordan kan jeg vide om det er en løsning til differentialligningen? Ja, det er en del af den fuldstændige løsning. 

Vedhæftet fil:Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #18
29. november 2014 af Andersen11 (Slettet)

#17

Den transiente del er løsningen til den homogene ligning, og det stationære svar er så den partikulære løsning, der følgelig er en løsning til differentialligningen.


Svar #19
29. november 2014 af Mount (Slettet)

Så har jeg forstët den korrekt.mht. svarene i #11 og #17


Skriv et svar til: Hæljp til homogene og inhomogene ligninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.