Matematik

kombinatorik cykellås

27. november 2014 af denflittige (Slettet) - Niveau: 10. klasse

En cykellås har et låsesystem, hvor små taster kan sættes i tre positioner. Tasten kan

trækkes ud, skubbes ind eller blive i udgangspositionen. Antallet af taster bestemmer antallet af

kombinationsmuligheder.

Udfyld skemaet og sæt en ring uden om det antal taster, du mener vil være passende?

Antal taster: 1      2       3         4        5          6         7           8

Muligheder: 3      9      27       81      243      729     2187      6561

I virkeligheden er der nogle kombinationer, der ikke bruges. Hvilken kombination bruges helt sikkert ikke?

som i kan se har jeg udfyldt skemaet, men jeg kan ikke se hvordan jeg skal svare på de andre to spørgsmål?

mit bud på hvilket antal taster der ville være passende er 3 da de kan sættes i 3 positioner.

På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. november 2014 af Eksperimentalfysikeren

Jo flere kombinatoner, der er, des mindre er risikoen for at tyven finder frem til den rigtige kombination. Jo flere taster, der er, des mere er der, der skal huskes. Dette skulle give dig en idé til svaret på første spørgsmål.

Hvis der kun er 1 tast, så se på hvilken kombination tyven nemmest finder frem til.


Skriv et svar til: kombinatorik cykellås

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.