Debat

Hvordan skal jeg sige noget mere i timerne?

27. november 2014 af snylt (Slettet)

Hej

Jeg synes selv jeg har det problem, at når der er noget jeg vil sige i timen, så ønsker jeg ikke at sige det alligevel, altså, jeg har ikke modet til det. Nogle gange er det nok fordi: "Hvad nu, hvis det er forkert" .

Hvad skal jeg gøre?


Brugbart svar (3)

Svar #1
27. november 2014 af Eksperimentalfysikeren

Tænk på, at hvis det du vil sige er forkert, er det bedre, at du siger det i timen og får fejlen rettet, end at du venter til eksamen og får en dårlig karakter eller, endnu værre, at du slipper gennem eksamen med det og så forårsager en ulykke, fordi fejlen ikke er blevet rettet.

Det kan godt føles pinligt at sige noget forkert, men hvis man ikke siger noget, får man heller ikke sagt det rigtige.

Og så tænk på os "gamle rutinerede rotter", der skriver mange svar her på SP. Vi laver jo også fejl en gang imellem. Det skal vi helst ikke, men det går somme tider galt selv for den bedste. Ærgerligt, men så må man bare prøve igen.

Jeg ved, det er svært, men prøv - og prøv så igen.


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. december 2014 af Therk

Du lærer mere af at tage fejl end at have gjort alt rigtigt.

Tænk på det således: Hvis du laver en fejl ved tavlen (eller ved håndsoprækning), får du ikke kun din uret rettet, men du kan også være næsten helt sikker på, at den uret begår du ikke igen, jf. #1:

Det kan godt føles pinligt at sige noget forkert, [...]

 Nervøsitet er en sund følelse og den skal nok følge med dig i starten - og det er okay, for så er du ikke alene! :)


Svar #3
05. december 2014 af snylt (Slettet)

Takker.. jeg synes jeg er blevet bedre til at sige noget.. men jeg er bare sådan: "Nu har jeg ikke sagt noget, men jeg vil gerne sige noget, men ved ikke HVORDAN"- agtigt. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
05. december 2014 af Stats

Hvorfor er du ikke ligeglad??? Hvis du er bange for at det er forkert, så kan det være, at de ikke har læst grundigt nok... Hvis du har læst grundigt nok, så kan du jo henvise til bogen ...

PS. Liberalismen über alles

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #5
05. december 2014 af Eksperimentalfysikeren

Jeg ser tingene lidt anderledes end #2. Det siges ofte, at man lærer af sine fejl.

Det er ikke korrekt. Hvis man ikke bliver gjort opmærksom på sine fejl, lærer man intet af dem. Derfor er det vigtigt, at sige frem.

Og så: Hvordan? Det er svært at sige uden at kende baggrunden. Du skal selvfølgelig ikke bare sige noget for at sige noget. Gør dig klart, hvad du vil sige, og sig det så.


Brugbart svar (0)

Svar #6
06. december 2014 af Therk

#5

Jeg ser tingene lidt anderledes end #2. Det siges ofte, at man lærer af sine fejl.

Det er ikke korrekt. Hvis man ikke bliver gjort opmærksom på sine fejl, lærer man intet af dem. Derfor er det vigtigt, at sige frem.

Og så: Hvordan? Det er svært at sige uden at kende baggrunden. Du skal selvfølgelig ikke bare sige noget for at sige noget. Gør dig klart, hvad du vil sige, og sig det så.


Jeg er enig. Den fremhævede del er for mig indforstået i #2, men skal ikke være usagt. Tak for præciseringen.


Brugbart svar (0)

Svar #7
06. december 2014 af Pingo4444 (Slettet)

Faktisk hellere sige noget forkert end slet ikke at sige noget. Det viser bare, at du følger med og er aktiv. Så husk at tro på dig selv, og det bliver lettere og lettere for hver gang, man har sagt noget :-D


Brugbart svar (0)

Svar #8
06. december 2014 af anonym000

Hvad kan der ske ved, at du kommer til at sige noget der er forkert ? Pinlighed ... og hvad så ?

De fleste i min klasse (inkl. mig selv) havde håndet op selvom vi ikke havde læst lektien >>> improvisation :-)

Når man improviserer, skal man aflæse landskabet korrekt. 

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #9
06. december 2014 af janniheiberg (Slettet)

Stil læreren et spørgsmål.. :)


Brugbart svar (1)

Svar #10
07. december 2014 af thomaslarsen90Arocketmailcom (Slettet)

vær kritisk og hård - jo hårdere jo bedre. Jeg var altid hård mod min lærer. 


Svar #11
07. december 2014 af snylt (Slettet)

#10, Det finder jeg relativt svær og det forstår jeg ikke helt.  Kan det ikke skade mere end det gavner?


Brugbart svar (0)

Svar #12
07. december 2014 af anonym000

Ad #11

Lyt ikke til #9 og #10 :-)

Hvis du vil stille læreren et spørgsmål bare for at sige noget, skal det være et godt spørgsmål.

- - -

...............


Brugbart svar (1)

Svar #13
07. december 2014 af thomaslarsen90Arocketmailcom (Slettet)

#12 siger lyt ikke til #9, hvorefter han siger: lyt til #9. Han er ikke for kvik. 


Brugbart svar (1)

Svar #14
07. december 2014 af Stats

Ad #12

Det kan faktisk godt være løsningen som #10 skriver... Jeg anvender også selv samme metode...

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #15
07. december 2014 af anonym000

Ad #13

Din læseforståelse er på niveau med en elev fra  2. klasse.

Ad #14

"jo hårdere jo bedre" ?

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #16
07. december 2014 af Stats

#15

Det fordi du kun læser ordene, uden at se betydning

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #17
07. december 2014 af PeterValberg

#13

#12 siger lyt ikke til #9, hvorefter han siger: lyt til #9. Han er ikke for kvik. 

 Thomas, - hvis det er det bedste, du kan bidrage med, så hold k... i stedet for,
det der er ikke okay og ikke konstruktivt overhovedet.

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #18
07. december 2014 af thomaslarsen90Arocketmailcom (Slettet)

#17 Mit udsagn er sandt. Så hold selv k...


Brugbart svar (0)

Svar #19
07. december 2014 af PeterValberg

#18

Det var ikke dit udsagn, jeg var "ude efter",
- det var din nedladende kommentar "...han er ikke for kvik",
det er overhovedet ikke okay.

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #20
07. december 2014 af thomaslarsen90Arocketmailcom (Slettet)

#19 Det er betinget af udsagnet. Du virker helt lost  - har du haft en hård søndag?


Forrige 1 2 Næste

Der er 40 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.