Fysik

Find kraft newton

28. november 2014 af Emil1401 (Slettet) - Niveau: B-niveau
Opgave : billede som vejer 800g er ophængt i snor med 2 ophængningspunkter vinklen som snoren danner ved "sømmet"på væggen er 108 grader hvad er snorens kraft på billede og hvordan regner man det ud jeg kender svaret som er 6,68 N

Brugbart svar (0)

Svar #1
28. november 2014 af peter lind

Da billedet hænger stille må den totale kraft på billedet være 0. Dette gælder såvel i vandret som lodret retning. Summen af de lodrette snorekræfter må deror være lig så sto som tyngdekrftemn på billedet; men modsat rettet tyngdekraften


Svar #2
28. november 2014 af Emil1401 (Slettet)

Måske men facitliste sir noget andet der er forøvrigt kun en snor der med søm somtoppunkt danner en trekant med overkanten af billedet som modstående side vh emil

Brugbart svar (0)

Svar #3
28. november 2014 af peter lind

Hvad har du gjort for at komme frem til det svar ?


Brugbart svar (1)

Svar #4
28. november 2014 af hesch (Slettet)

#0:  Den øverste vinkel er 108º.  Derfor må de to bundvinkler blive  ( 180º - 108º ) / 2.  Hver af snorene fra billede til søm skal løfte   Fløft = g * 800g / 2.

Fsnor * sin (bundvinkel) = Fløft


Svar #5
28. november 2014 af Emil1401 (Slettet)

Tak for dit forslag som jeg synes giver mening men når jeg følger det får jeg et resultat som ligger langt fra facitlisten der siger 6,68 vh emil hej fandt lige ud af at hvis jeg dividerer med sinus i stedet for at gange så falder alt på plads og facit stemmer overens thank you

Brugbart svar (1)

Svar #6
28. november 2014 af OliverGlue

Det gælder

hvor c er den vertikale kraft i hvert ophængningspunkt

\small F=m\, g\Rightarrow F=\mathrm{0.4\, kg\cdot9.82\frac{kg}{N}=3.93N}

Ud fra billedet kan snorkraften eller hypotenusen findes med cosinus, da den hosliggende side samt vinklen er kendt

\small \cos\mathrm{A}=\mathrm{\dfrac{hosl}{hyp}\Leftrightarrow hyp=\dfrac{hosl}{\cos A}}\Rightarrow F_{\mathrm{snor}}=\mathrm{\dfrac{3.93N}{cos54}=6.68N}


Svar #7
29. november 2014 af Emil1401 (Slettet)

Hello oliver tak for dit indlæg meget brugbart the ultimate vh emil

Skriv et svar til: Find kraft newton

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.