Biologi

Eukaryote celler

02. december 2014 af AnnaBanana1 (Slettet) - Niveau: 10. klasse

Hej alle sammen.
Jeg siddr og skrivr opgave omkring kemisk energi. I forbindelse med det er jeg kommet ind på eukaryote og prokaryote celler.
Jeg ved at eukaryot celler har en cellekerne og prokaryote celler ikke har. 
Den eukaryot celler er langt mere kompleks og væsnr der bastår af eukaryote celler er også langt mere komplekse.
Er der nogle der ved hvorfor ?


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. december 2014 af flygtighed (Slettet)

jo altså eukaryote organismer er ofte multicellulære organsimer, altså de består af mange, mange celler - som f.eks. mennesket. Det betyder at de enkelte celler skal indgå i sammenspil for at få en hel organisme til at virke, det kan f.eks. betyde at nogle celle skal udtrykke et bestemt gen, mens andre ikke skal - og det skal vel og mærke gøres på det rigtige tidspunkt.

prokaryote er encellede organismer (unicellulære), de består af én celle (f.eks. bakterier). 

så hvis man kan sige det billedligt talt, så er det nemmere at få én person til at gå i takt (de sætter jo selv takten), end at få 1 million mennesker til at gå i takt.


Svar #2
02. december 2014 af AnnaBanana1 (Slettet)

Tusind tak !!

Brugbart svar (0)

Svar #3
26. november 2015 af Meltem1998 (Slettet)

Godaften allesammen. Jeg er igang med at skrive en rapport i biologi, om hvordan eukaryote celler er opbygget. Er der eventuelt nogle der kan hjælpe mig? 


Svar #4
26. november 2015 af AnnaBanana1 (Slettet)

Eukaryoter har en cellekerne (det er et af de vigtigste kendetegn) der ud over har den organeller, der alle er omgive af en cellemembran.
Selve cellen er også opkranset af et bilag af fosforlipider (cellemembranen er upolær ~ det er altså kun upolær stoffer der kan trænge ubesværet igenne. Polære stoffer skal igennem transportkasser der også sidder i membranen. Vand, ilt og carbondioxid er dog eksempler på polære stoffer der let kan trænge igennem)
Ellers indeholder cellen også et cytoskelet ~ der er tre forskellige slags. Det hjælper med at holde på cellens form, og bevæge den.
Ellers Google de forskellige organeller, for at finde deres funktion. Det er vigtigt at huske at alle organeller også er onkranset af en membran (jeg Bille snakke om; kernen, Mitrorkondrier, ribosomer, endoplasmatisk rektikulum, golgiappetatet, lysosomer, vesikler, kloroplaster (plante) og vakuoler (plante))

Skriv et svar til: Eukaryote celler

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.