Studievalg og videregående studie

Ph.d. (filosofi) - karaktergennemsnit?

03. december 2014 af TrobenEspensen (Slettet)

Er der nogen, der ved, hvor højt gennemsnittet vægter, hvis man vil ansøge om Ph.d.? Jeg læser selv filosofi på første år af kandidaten, og har desværre kun et gennemsnit på 7,1 indtil videre. På kandidaten har jeg dog endnu ikke fået karakterer.

- Hvis man søger en 5+3, er det så kun karaktererne på kandidaten, de kigger på? I så fald har jeg jo rig mulighed for at kæmpte mig op på et godt gennemsnit.

- Hvis vi antager, at jeg ender med et snit på ~7 (på bachelor og kandidat), bør jeg så overhovedet spilde min tid på at prøve at søge en Ph.d.? Det er jo en humanistisk uddannelse, jeg læser, så der uddeles ikke mange stipendiater.

Kort sagt: vægter karaktergennemsnit MEGET højt, når man søger Ph.d., eller det primært ens speciale og eventuelle publikationer, der kigges på? Altså hvorvidt man har faktisk har noget interessant at skrive om. Det burde jo være det sidste.


Svar #1
03. december 2014 af TrobenEspensen (Slettet)

Alle, der ved noget om proceduren, eller har ansøgt eller skriver/har skrevet Ph.d., er velkomne til at svare. Også selvom I ikke har læst på en humanistisk uddannelse.


Svar #3
03. december 2014 af TrobenEspensen (Slettet)

Det er en håbløst forsimplet beskrivelse af en Ph.d.-ansøgning, som jeg ikke kan bruge til noget. Jeg efterspørger konkrete erfaringer eller generel viden om fravælgingsgrundlaget.


Brugbart svar (0)

Svar #4
03. december 2014 af Moderatoren

Ok, jeg svarede bare på karaktergennemsnittet.


Brugbart svar (0)

Svar #5
03. december 2014 af Jerslev

#0: Det er nok relevant at vide, hvor i landet du læser. De forskellige ph.d.-skoler har forskellige tanker om optagelse og hvad der lægges vægt på. Det samme gælder forresten de forskellige fakulteters ph.d.-skoler.

Hvis du ender med et gennemsnit på ~7 tror jeg det er meget op af bakke at søge ph.d.. MEDMINDRE du har fuld ekstern finansiering.

Man erkender desværre meget hurtigt, at ph.d. i højere grad handler om penge end om evner.

- - -

mvh

Jerslev


Svar #6
03. december 2014 af TrobenEspensen (Slettet)

#5: Jeg læser på Aarhus Universitet. Det må så være Institut for Kultur og Samfund fakultetet, hvilket jo ikke just får kastet midler efter sig. Modsat Science and Technology.

Jeg går efter at få udelukkende tocifrede karakterer på kandidaten, hvilket kan hæve mit samlede snit til 9. Det vil sige: 7 på bachelor + tocifret gennemsnit på kandidaten. Derfor ville jeg høre, hvor stor indflydelse mine bachelorkarakterer får, hvis jeg søger 5+3? Det burde jo primært være dem, der søger 3+5 eller 4+4, der skal bruge deres bachelorkarakterer i forbindelse med en Ph.d. Men burde er jo ikke nødvendigvis sådan det foregår i virkeligheden, eheh. Men ellers. Tror du også, at det er meget op af bakke, hvis jeg ender med et samlet gennemsnit på 9?

Jeg synes, det er tåbeligt, hvis karakterer vægter så meget.  Det burde (igen - burde!) udelukkende handle om emnet! Med mindre man har et elendigt gennemsnit selvfølgelig. 7 er lavt/middelmådigt, men 9? Jeg tror, at det generelle gennemsnit på filosofi ligger mellem 7 og 8.


Brugbart svar (0)

Svar #7
03. december 2014 af Jerslev

#6: Hvis du søger 5+3 er det kun dine karakterer fra din overbygning, der tæller med. Hvis du søger 4+4 er det en blanding og søger du 3+5 er det kun bachelor (du er vist allerede for langt på din overbygning til at kunne søge 3+5).

Din bedste mulighed er at lufte overfor den person, som du kunne forestille dig som vejleder, at du har tanker om at søge ph.d.. Han/hun vil nok kunne vejlede dig bedre.

Jeg kan dog sige, at det er MEGET nemmere at komme ind, hvis du har ekstern finansiering.

- - -

mvh

Jerslev


Skriv et svar til: Ph.d. (filosofi) - karaktergennemsnit?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.