Naturvidenskabeligt grundforløb (NVG)

Osmose

03. december 2014 af Frederikke1333 (Slettet)

Hej med jer. 

Jeg har lidt problemer med at svare på spørgsmål jeg har fået fra min lærer. Hvorfor opstår der mug på karsefrø når vi har tilsat sodavand? Det er noget med osmose det er jeg klar over, men hvorfor forstår jeg ikke helt. Hvad er osmose i det hele taget? 


Brugbart svar (1)

Svar #1
03. december 2014 af ShadH

Osmose, i det hele taget, er fænomenet hvori vand vil diffunderer ind/ud i/af cellen alt efter hvad koncentrationen af (f.eks) salt er uden for cellen.

Så lad os sige at vi har en kartoffel (jeg bruger lige det her eksempel, siden jeg selv lavede sådan et forsøg). En kartoffel har en lille smule salt inde i sin celle til at begynde med, men ikke ret meget. Alligevel vil der diffundere noget vand ind i kartoffelen, således den bliver mere hård og tyk, da det bliver registeret at der er en forskel i saltkoncentrationen ude- og indenfor kartoffelen. Så få at skabe balance bliver der diffunderet vand ind til kartoffelens celler vha. passiv transport og cellens proteinkanaler. Når vandet diffunderer ind i kartoffelen bliver der mindre indhold af salt og der bliver skabt en lidt bedre balance.

Du kan tænke på det på den her måde: Fylder du et glas halvt op og tilsætter en teske saftevand (den slags der skal blandes med vand) og du vælger at fortynde det ved at hælde mere vand i, jamen så gælder princippet i at der er en lavere koncentration af saftevand og dets smag. Du kommer dermed tættere på at få rent vand. Det samme gælder for kartoffelen. Når den er i rent vand, vil den gerne skabe et balanceret miljø hvilket betyder der også skal være rent vand inde i den.

Tilsætter vi så en masse salt så vil kartoffelen blive slap og rynket, da den har forsøgt at skabe en koncentrationsligevægt (balance) ved at diffundere cellens vand ud. Således forekommer det at den lille mængde af salt, der var i kartoffelen til at starte med, er mere signifikant.

Man kan også opnå en koncentrationsblanding således der er balance til at starte med. Så vil man ikke bemærke nogen forskel på kartoffelen, da den ikke har noget behov for at diffundere det ene eller andet.

Håber du er med på hvad jeg mener. Folk er velkommen til at rette mig, da jeg havde om det her for godt et år siden. Jeg kan ikke helt hjælpe dig med dit eget forsøg, men du kan muligvis bruge lidt af det ovenstående information til hjælp.


Svar #2
03. december 2014 af Frederikke1333 (Slettet)

Tusind tak for svaret! :-)


Svar #3
03. december 2014 af Frederikke1333 (Slettet)

Er dog stadig lidt i tvivl om hvad osmose er i forhold til sukker. 


Brugbart svar (1)

Svar #4
03. december 2014 af ShadH

Samme princip. Der er lidt sukker i det givne materiales celler og da der er en høj koncentration ude for cellen, jamen så forsøger den at korrigerer for det ved at skabe koncentrationsligevægt. Derfor diffunderer en masse vand ud af cellen (hvilket måske er årsagen til at der dannes mug, I don't know. Bare et bud?)


Brugbart svar (1)

Svar #5
03. december 2014 af ShadH

Prøv også at checke hvorvidt sukkermolekyler kan diffundere ind i cellen. Det kan jeg ikke selv huske forfærdelig meget om, så du kan muligvis undersøge det for at være helt sikker.


Svar #6
03. december 2014 af Frederikke1333 (Slettet)

Super, tak for svaret igen hehe :-)


Skriv et svar til: Osmose

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.