Studievalg og videregående studie

Skifte uddannelse efter 4 år - anbefalinger eller mangel på samme

04. december 2014 af Tepperen (Slettet)

Hej

Jeg er afslutter min humanistiske bacheloruddannelse næste semester, men er desværre ret usikker på min fremtid, primært med hensyn til erhverv, men også på grund af akademisk interesse. Derfor overvejer jeg at starte helt forfra på en ny bacheloruddannelse. Jeg overvejer en naturvidenskabelig uddannelse, eventuelt kemi, eftersom de generelt er mindre abstrakte og, hvordan man end vender eller drejer det, mere applicerbare på arbejdsmarkedet.

Derfor efterspørger jeg råd herinde fra på følgende problematikker:

1. Jeg har brugt 4 års SU næste semester. Altså har jeg kun 2 år tilbage, hvilket vil betyde, at jeg selv skal finansiere 3 års uddannelse. Dette kræver jo "blot" et studiejob, men er ikke desto et problem, når man vant til at få 5000 kroner udbetalt hver måned.

2. Er mulighederne for optagelse de samme, som da søgte for 4 år siden? Jeg har hørt, at færdige kandidater nedprioriteres, hvis de ønsker påbegynde en ny uddannese. Gælder dette også for færdige bachelorer?

3. Tror I, at det vil være klogere at færddigøre min kandidat, og se, hvor jeg ender? I så fald bruger jeg jo både 2 år af mit liv og 2 års SU på noget, der måske er ufrugtbart i længden. Desuden nedprioriteres jeg som sagt, ikke sandt?

Det er som sagt blot en overvejelse, men jeg frygter altså for min fremtid med min nuværende uddannelse, og jeg vil hellere være "evighedssturende" end arbejdsløs og utilfreds med min akemediske kompentencer.

På forhånd tak.

PS: jeg vil naturligvis tage kontakt til studievejledningen, hvis det ender med, at jeg vil skifte uddannelse, men på nuværende tidspunkt er jeg meget splittet af overvejelsen i sig selv. Derfor dette indlæg.


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. december 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

har selv valgt som 37 årig at begynde på en ny universitets-uddannelse, så her er lidt om de erfaringer jeg har gjort.

1: Jeg giftet mig med en som har en god løn, så de knap 2 år jeg ikke har SU er vidst ikke noget problem. Jeg har fået "forbud" mod ikke-studierelevante studiejobs. Studiet er vigtigere end en lille smule løn

2: Hvis du søger i kvote 1, så er det kun din første studentereksamen der tæller (STX, HHx, whatever)

3: Der findes/fantes en kandidat regel (kan ikke huske om den er afskaffet). En kandidat (cand.*), kan ikke optages på en ny uddannelse, med mindre der er frit optag.

Held og lykke, du vil ikke fortryde at du tænkte dig om. Du kan jo eventuelt holde et sabatår.

Hilsen Lars


Skriv et svar til: Skifte uddannelse efter 4 år - anbefalinger eller mangel på samme

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.