Studievalg og videregående studie

Ph.d (matematik) - brug for input og råd

07. december 2014 af hihihej (Slettet)

Jeg er kandidat studerende (matematik). Jeg har altid haft lysten til at forske og den er bestemt ikke blevet mindre efter mine år på uni. I 2010 skrev jeg et lignende indlæg inden jeg begyndte på min uddannelse og nu står jeg i situation mht. mit videre forløb efter endt kandidatgrad.

Jeg er dog meget i tvivl om hvorvidt jeg kan leve op til adgangskravene. Jeg har et godt karaktergennemsnit fra min bachelor (som ikke er matematik, men svarer til matematik blot med datalogiske valgfag som arbejder tværfagligt sammen med matematikken) og indtil videre ligger mit karaktergennemsnit højt på kandidaten. Derudover har jeg et udlandsophold med i bagagen og så har jeg været instruktor på et enkelt datalogi kursus. Min bachelorvejleder har også udtalt, at han gerne vil anbefale mig i forbindelse med en eventuel ansøgning.

Men selvom jeg har en masse gode ting med i bagagen, er jeg stadig usikker på om hvorvidt jeg overhovedet har en chance? Jeg er ikke kræsen med valget af uni, ser dog helst et dansk uni.

Derudover har jeg også gjort mig nogle tanker omkring det at gøre karriere på uni. Det er helt klart ikke nogle dans på røde roser, højt stressniveau (ifølge nylig undersøgelse) og lavere lønniveau + ingen fastansættelse (ihvertfald skal man også kæmpe med postdoc stillinger osv.). Alligevel brænder jeg så meget for mit fag og det at tilegne ny viden, at det ikke vil føles som et tab.

Er der nogle som ved noget omkring adgangskrav? Og med arbejdeslivet indenfor universitetet? Jeg tager imod alt med glæde.


Skriv et svar til: Ph.d (matematik) - brug for input og råd

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.