Studievejledning

hvilke uddannelse skal jeg tage ! vigtigt !

09. december 2014 af lolo123312 (Slettet)
Hej er en 16 årige ung mand som går i 10 klasse men ved ikke hvilke vej / uddannelse jeg skal tage.

Min gennemsnit er 4,88
Og hvad er godt at vælge og tjener man godt ?

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. december 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

det er godt at vælge noget man interesserer sig for, ellers går det aldrig.

Man kan kan tjene godt som ufaglært eller næsten intet som dårlig læge. Det kommer an på udgangspunktet, dvs. hvad er interessen.

Hilsen Lars


Brugbart svar (1)

Svar #2
09. december 2014 af Moderatoren

Prøv at tage testen "Hvad kan jeg blive?" - Det kan måske give dig en idé.


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. december 2014 af Eksperimentalfysikeren

Prøv at se i UddannelsesGuiden (ug.dk).

Et af problemerne med at vælge uddannelse er at finde rundt i de mange forskellige erhverv, der findes.

I gamle dage satte man sig ned og læste i Erhvervskartoteket, hvor mange erhverv var beskrevet, både, hvad de går ud på, og hvilke krav de stiller, herunder uddannelse.

I dag er Erhvervskartoteket (der fysisk var en stor kasse med kartotekskort!) erstattet af UddannelsesGuiden. Det vil være en god idé at gå på jagt her.

Du ved bedre end os, hvad du er interesseret i og hvilke evner du har. Vi kan også være ret farvede af vore egne valg, så det bedste er, at du dykker ned i ug.gk og ser, hvad du finder.

God jagt.


Brugbart svar (0)

Svar #4
09. december 2014 af studerendeHF (Slettet)

#2

Den test, "Hvad kan jeg blive", er godt nok det vildeste omgang l***, jeg længe har set. At benytte barometer, som hvor "menneskelig" og hvor "proffesionel" du er overfor hinanden er dybt kritisabel. Åbenbart bør man være "pædagog", hvis man er følsom - for så bør du selvfølgelig ikke være læge/direktør/advokat (wtf?)


Svar #5
13. december 2014 af lolo123312 (Slettet)

TAK!


Skriv et svar til: hvilke uddannelse skal jeg tage ! vigtigt !

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.