Dansk

SRP - analysemodel ville være behjælpelig

09. december 2014 af LolLars (Slettet) - Niveau: A-niveau
Hej
jeg er ved at skrive min srp og mangler en analysemodel til pjecer/folder/brochure der er på et passende fagligt niveau for dansk på A. Er der mon nogen der ligger inde med en jeg kunne få??

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. december 2014 af studerendeHF (Slettet)

I Dansk A benytter man sig ikke af nogen overordnet analysemodel. Derimod tager man udgangspunkt i de forskellige optiker, som man har lært gennem undervisningen. Den vigtige del er valget af optiken (psykoanalytisk, samfundskritisk, socialhistorisk osv.), og hvorvidt denne optik kan belyse historien/novellen tilstrækkeligt.

Hvis du derimod vælger at analyserer ud fra, hvad du formentlig har lært i folkeskolen, hvor der foregår en trinvis analyse af historien (miljø, personkarakteristik osv.), så skal du nok ikke forvente mere end et 4-tal.


Svar #2
10. december 2014 af LolLars (Slettet)

Du kan sagtens anvende analyse modeller så længde det er til ens eget forarbejde :)
Analysemodeller bruges blot for at danne et klart og simpelt overblik over teksten, hvor man efter kan sammenfatte de eneklte ting med en mere dybdgående analyse som man gør med den litterære artikel. Du anvender da vel modeller som kommunikationsmodellen, antaktmodellen osv. på dit stude, det gør vi i hvert fald på dansk A :)
Den optik du taler om vil jeg jo mene anvendes ved en AT opgave og ikke en SRP


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. december 2014 af studerendeHF (Slettet)

Aktantmodeller, kommunikationsmodeller etc. er en del af den strukturalistiske læsningsmetode inden for danskfaget. Man kan derfor ikke kalde dette analysemodeller i sig selv, da dette er hjælpeværktøjer til forståelsen af en overordnet læsningsmetode til løsningen af den litterære artikel.

Inden for dansk A findes der følgende optikker, som man minimum skal benytte en af, hvis man ønsker en god karakter:

Biografisk læsning, strukturalistisk læsning, socialhistorisk læsning, periodekritisk læsning, samfundskritisk læsning (også kaldt marxistisk) og nykritisk læsning.


Skriv et svar til: SRP - analysemodel ville være behjælpelig

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.