Tysk

Genetiv bøjning af "menneskets mandel"

11. december 2014 af Metzschjensen - Niveau: C-niveau

Hel alle

Jeg skal skrive en lille julehistorie i tysk hvor vi skal benytte et hvis antal genetiver. På et tidspunkt i historien vil jeg gerne skrive "Menneskets mandel". Jeg vil derfor skrive noget ligenende dette:

Die Mandel des Mensch  

Mandel (f)

Mensch (m)

Jeg har lært at der ved "des" altid skal et "s" bagefter den eller det som ejer noget. Altså f.eks. Die Mandel Des Männes. Jeg kan dog ikke finde ud af hvordan "s"'et skal sættes efter "Mensch".

Jeg håber nogen kan hjælpe.

På forhånd tak


Brugbart svar (1)

Svar #1
11. december 2014 af Andersen11 (Slettet)

Se http://en.wiktionary.org/wiki/Mensch#German

Det hedder des Menschen i genitiv singularis.


Svar #2
11. december 2014 af Metzschjensen

Perfekt, det er netop gået op for mig hvad den mystiske ekstra endelse inde på ordbogen.com betyder. Så mange tak for det dejlige svar :)


Brugbart svar (1)

Svar #3
11. december 2014 af Stygotius

Metzschjensen,

Når du slår et navneord op i en tysk ordbog, får du det præsenteret med først det rene navneord, derpå kommer dets køn og så endelsen i genitiv hankøn/intetkøn ental, og derpå endelsen i flertal.

Eks.

Du slår det danske navneord  "dyr" op, og du læser:

Tier n., -es, -e

Det betyder a) at "dyr" hedde "Tier", b) at det ord er neutrum (intetkøn), c) at det i genitiv ental hedder "Tier-es" og d) at det i flertal hedder "Tier-e"


Svar #4
12. december 2014 af Metzschjensen

Ja det kan jeg godt se nu :) Jeg har altid undret mig over hvad der var, så det var rart lige at få det på plads. Mange tak


Skriv et svar til: Genetiv bøjning af "menneskets mandel"

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.