Kemi

Paracetamol - Meget lavt udbytte???

11. december 2014 af Sprogfjols - Niveau: A-niveau

Hej. 

Jeg har i forbinddelse med min SRP fremstillet paracetamol. Jeg fik fremstillet 3,56 g, og ud fra smeltepunktet kan jeg konkludere at stoffet er meget rent. 

Jeg har netop regnet mig frem til at det teoretiske udbytte i forsøget er 7,62 g. 

Hvor er de resterende 4 gram blevet af? Noget må været gået galt under forsøget, men kan ikke forstå hvad. 

Jeg vil blive super glad hvis en klog og venlig sjæl kan give mig en forklaring :D


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. december 2014 af Heptan

Du har nok ikke omdannet alle reaktanter til produkter.

Siden du siger at stoffet er meget rent, betyder det også at noget af det paracetamol du faktisk har fremstillet er gået tabt ved omkrystallisation


Svar #2
12. december 2014 af Sprogfjols

Mange tak. Hvad mener du med at noget af paracetamolen er gået tabt pga. renheden? Laver man ikke omkrystallisationen for at få et endnu renere produkt, eller har jeg misforstået noget?


Brugbart svar (1)

Svar #3
12. december 2014 af Heptan

Jo, men det er jo netop en kamp mellem at få

1. Et stort udbytte

2. Et rent produkt

Hvis man får et stort udbytte, får man ikke et rent produkt. Hvis man får et rent produkt får man et lille udbytte.

Man skal overveje hvad man helst vil have, men man kan sjældent få både et stort udbytte og et meget rent produkt, ofte går man på kompromis.

Jo flere gange man omkrystalliserer, jo renere bliver stoffet, men hver gang man omkrystalliserer går der stof tabt.

Hvis du ser på selve metoden omkrystallisation, så går det jo netop ud på at fælde sit produkt, og lade urenhederne være tilbage i opløsningen. Problemet er at der også vil være produkt opløst i filtratet, som man hælder ud.

Analog: Forestil dig at du er guldsmed, og du har købt et sølvsmykke som er "rustet". Du vil gerne sælge det videre og tjene mange penge. For at sælge til en god pris skal smykket være rent og skinnende, så du gnubber på det hver dag for at fjerne urenhederne. Men hver gang du gnubber, forsvinder der noget sølv fra smykket, og det bliver mindre værd.

Analog 2: Din indre guldsmed vil nu fremstille en ædel diamant fra en usleben diamant. Jo flere slibninger du laver, jo pænere bliver den. Men hver gang du sliber, forsvinder der diamant fra ædelstenen, og den bliver mindre (karat-værdien bliver mindre).


Svar #4
13. december 2014 af Sprogfjols

Mange tusind tak for din uddybning! Det var jeg aldrig selv kommer frem til!


Skriv et svar til: Paracetamol - Meget lavt udbytte???

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.