Studievejledning

Studieretning på STX + kunstneriske fag - jeg er så i tvivl

13. december 2014 af Brugernavn34 (Slettet)

Hej. Jeg skal snart vælge, hvad jeg vil have som indgangsvinkel af studieretning på gymnasiet, STX. Lige nu går jeg på efterskole.

Der er disse, jeg står mellem:

Naturvidenskabelig
- Nr. 1a Matematik, fysik, kemi 
(Matematik A, Fysik A, Kemi B) 
- Nr. 1b Matematik, kemi,fysik 
(Matematik A, Kemi A, Fysik B) 
- Nr. 2a Biologi, matematik, kemi 
(Biologi A, Matematik A, Kemi B) 
- Nr. 2b Biologi, matematik, idræt 
(Biologi A, Matematik B, Idræt B)

 Samfundsvidenskabelig
- Nr. 3a Samfundsfag, matematik, psykologi 
(Samfundsfag A, Matematik A, Psykologi C) 
- Nr. 3b Samfundsfag, matematik, psykologi 
(Samfundsfag A, Matematik B, Psykologi C) 

Mine interesser er indenfor sundhed og ernæring. Der ville det være oplagt, at jeg så valgt en linje med fysik. Men problemet er, at samfundsfag interesserer mig meget mere end svære fysiske formler. Men hvad kan jeg dog bruge samfundsfag til? Idræts linjen lyder også ok, men det med motion interesserer mig ikke på samme niveau som maden.

Og så er der det, der hedder et kunstnerisk fag. Jeg kan vælge mellem billedkunst, musik og dramatik. Er det nogle gymnasieelever, der har erfaringer med et af fagene? For jeg vil meget gerne høre om et fag, I er meget glade for, I har valgt eller en oplevelse, hvor du har fortrudt du valgte det ene valgfag, men ønsker et andet.

Jeg vil også gerne høre fra dig, hvis du har en af de overstående studieretninger og høre, hvad I laver og hvorfor du er glad for det. :-)


Brugbart svar (1)

Svar #1
13. december 2014 af ztuema

Fysik har ikke meget med sundhed og ernæring at gøre. Vælg hellere en af linjerne med biologi og kemi. På de fleste gymnasier kan man vælge samfundsfag som valgfag.

På min linje har jeg bioteknologi A, matematik A og filosofi C. Jeg har dog valgt at løfte samfundsfag fra C til B, sammen med Engelsk A. Er selv ret tilfreds med mit valg. :)


Svar #2
13. december 2014 af Brugernavn34 (Slettet)

Tak for svaret. Hvis jeg ikke vælger en samfundsvidenskabelig (som jeg sikkert ender med at tage, da jeg bedst kan lide samfundsfag), vil jeg nok vælge biologi, matematik og kemi. Tak fordi du sagde, fysik ikke havde meget med ernæring af gøre - det var jeg ikke bevidst om.

Hvad har du valgt som kunstnerisk fag? :-)


Brugbart svar (1)

Svar #3
13. december 2014 af ztuema

Jeg valgte kombinationen; engelsk A + samfundsfag B, da de ikke havde billedkunst på mit gymnasie. Valgfagene behøver ikke alle at være kunstneriske :) 

Men ellers kunne jeg også vælge musik, psykologi, astronomi og en masse andre fag. Selvfølgelig skal du vælge det der interesserer dig mest! Tjek dog adgangskravene for den uddannelse du gerne vil have efter gymnasiet, og se om den linje du vælger opfylder kravene. Dette kan du gøre på ug.dk.


Brugbart svar (1)

Svar #4
13. december 2014 af Enya12 (Slettet)

Mit råd er at du vælger den fagkombination som du mener at kunne score de højeste karakterer i, da det nu engang (desværre) er karakterene som der fokuseres på senere hen når du skal vælge videregående uddannelse. Så kan du altid supplere med de fag som du eventuelt mangler :)


Brugbart svar (1)

Svar #5
13. december 2014 af Articula (Slettet)

Ja, I second #4. Hvis du ved, at du vil søge ind på et studium, som kræver et højt gennemsnit, er det godt at have med i tankerne, hvad der skal til for at ende med højest karaktergennemsnit som muligt. En træls udvikling, desværre... 

Jeg havde i sin tid billedkunst på C-niveau som kunstnerisk fag, fordi jeg absolut ingen talent havde inden for hverken drama eller musik så på det punkt var det det bedste valg, men jeg havde ingen interesse for faget, så prøv at vælg ud fra interesse, da det er et helvede at læse op til eksamen og være aktiv i timerne ellers. Dog tror jeg, at mange har haft et forspring og har haft det nemt ved at vælge et fag, de har erfaring med som fx. musik. Mange der havde faget, som jeg kendte, spillede klaver eller har været med i noget kor eller lign..

Held og lykke med det i hvert fald :-) 


Brugbart svar (0)

Svar #6
03. januar 2015 af CC12345

Jeg elskede samfundsfag i folkeskolen, men hader det nu her i gymnasiet, hvor jeg endda kun har det på c-niveau. Det bliver meget tungt med diverse modeller, "opfindere" af de specifikke modeller, ideologier osv. Jeg troede, jeg skulle have det på A-niveau, men jeg er glad for, jeg ikke valgte det. Derimod synes jeg, biologi er langt mere interessant og lettere at anvende i hverdagen. Jeg synes, du skal vælge en linje med biologi på højt niveau. Derudover synes jeg også, engelsk er meget okay.

Skriv et svar til: Studieretning på STX + kunstneriske fag - jeg er så i tvivl

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.