Biologi

Dæmpet immunsystem

15. december 2014 af OnceUponATime - Niveau: C-niveau

Hvad betyder det at man har et dæmpet immunsystem? Kan ikke rigtig finde noget om det på nettet. Jeg er ikke fuldstændig med på hvad det resulterer i?

Har man så ikke let ved at blive syg, fordi immunforsvaret ikke virker optimalt? Eller hvordan skal det forstås?


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. december 2014 af Heptan

Ja, sådan forstår jeg det ihvertfald.

Immunsystemet består jo af ting og sager, som kan bekæmpe og nedbryde fremmedartede legemer, og når man har et svagt immunforsvar, bliver man mere sårbar overfor bakterier o. lign. ...


Brugbart svar (0)

Svar #2
15. december 2014 af Heptan

Fandt lidt om hvad jeg kaldte "ting og sager":

Et fremmedstof kaldes for et antigen. Antigenerne ”provokerer” immunsystemet til at producere antistoffer, som binder sig på overfladen af antigenerne og markerer på den måde, at antigenerne ikke tilhører organismen og derfor skal destrueres. Antistofferne genkender karakteristiske strukturer, kaldet antigendeterminanter, i overfladen af antigenet og bindes til disse. Antistofferne, de såkaldte immunglobuliner, er proteiner med en Y-formet struktur.


Svar #3
15. december 2014 af OnceUponATime

Ja okay, men nu sidder jeg og skriver SRP om emnet, og jeg tør virkelig ikke kaste mig ud i at sige, at et dæmpet immunsystem vil betyde at man har lettere ved at være syg, selvom det virker meget sansynligt.

Jeg undrer mig over hvorfor der ikke står noget om det på nettet.

Tak skal du have :)


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. december 2014 af Heptan

Skal du da forklare hvad et dæmpet immunsystem er og hvorfor det opstår?


Brugbart svar (0)

Svar #5
15. december 2014 af Heptan

Jeg kan forestille mig at immunglobulinerne fungerer bedst ved en bestemt temperatur og pH værdi, og at udsving kan dæmpe immunforsvaret, men jeg er slet ikke biolog


Svar #6
15. december 2014 af OnceUponATime

Nej, jeg skriver om beta-celle transfusion hos diabetikere. Efter en sådan transfusion giver man noget medicin som dæmper immunsystemet. (Dont know why).

Der kan dog være to nært beslægtede grunde til, hvorfor man giver medicin som dæmper immunsystemet (disse er mine teorier):

Den første grund er, at man ikke ønsker, at diabetikerens immunforsvar skal ødelægge beta-cellerne (idet diabtes type 1 opstår som resultat af immunforsvarets angreb mod beta-cellerne). Dette vil naturligvis betyde, at man for evigt skal tage medicin som dæmper immunsystemet, fordi kroppen vil altid forsøge at dræbe beta-cellerne.

Den anden grund er, at man som altid efter en transfusion dæmper immunsystemet således at kroppen ikke udstøder vævet. Igen vil man jo umiddelbart tænke, at så må man tage denne type medicin til evig tid, så kroppen aldrig udstøder vævet. Men sådan synes jeg da ikke, at det står til ude i den virkelige verden? Desuden vil man da ikke lave en transfusion med noget væv som kroppen ikke kan tåle og dermed vil udstøde? Hvorfor skulle man så i det hele taget give noget medicin som dæmper immunsystemet ved en normal transfusion (nu snakker jeg ikke længere diabetes)? Når nu man laver en transfusion med noget væv kroppen kan tåle?

Jeg sidder derfor tilbage nu og har mange ubesvarede spørgsmål:

- Hvorfor vil man dæmpe immunsystemet?

- I hvor lang tid vil man dæmpe immunsystemet hos diabetikere som har fået en beta-celle transfusion?

- Vil et dæmpet immunsystem resultere i, at immunsystemet er dæmpet overfor enhver intrængen bakterie eller virus? -> resulterende i at man tit er syg?

Men tak for at tage dig så godt tid til at besvare mine spørgsmål :)


Brugbart svar (1)

Svar #7
15. december 2014 af Heptan

I den her artikel, http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/hvorfor-afstoder-kroppen-ikke-fremmed-blod, står der at personer der har fået en transplantation af nyren, skal tage livsvarig medicin.

I hvilke tilfælde får man kun immundæmpende medicin i den første tid? Er det ikke kun hvis det er en autolog transfusion, altså fra en selv?


Brugbart svar (1)

Svar #8
15. december 2014 af flygtighed (Slettet)

immosuppressive medikamenter gives ofte transplantationer. Det er for at forhindre at udløse et immunrespons fra kroppen mod det nye organ/ blod/ Beta-celler fra pancreas. 

Ja, det gør at kroppen i den periode er mere modtagelig overfor sygdomme, og de kan være ret svære at behandle hvis der skulle opstå en infektion. folk der får immunosuppressiv medicin skal derfor tage nogle forholdsregler for at mindske risikoen for at få en infektion. 

mængden af immunosuppressiv medicin vil  gradvist blive reduceret. måske kan man blive fri for det, men hvis der er tale om behandling af en autoimmun sygdom (som hvis immunforsvaret angriber beta-celler i pancreas?), så skal man højst sandsynligt tage medicin hele sit liv. det kan være ret individuelt, og kommer bla. an på hvor godt et match der er mellem donor og modtager. 

selvfølgelig forsøger man at optimere behandlingen med immunosuppressive medikamenter for at opnå en større specificitet, så man undgår et generelt undertrykt immunforsvar og større modtagelighed overfor infektioner. 

Du kan sagtens sige, at et undertrykt/ dæmpet immunforsvar giver større modtagelighed overfor infektioner og dermed større risiko for at blive syg 


Brugbart svar (1)

Svar #9
15. december 2014 af Dulugtergrimt

Vil du have en kilde på, så se om du kan låne 'basic immunology' af Abbas. Den forklarer så vidt jeg husker alt det, som flygtighed har forklaret. Så er din ryg i hvert fald dækket,

Svar #10
15. december 2014 af OnceUponATime

Mange tak skal I have!


Skriv et svar til: Dæmpet immunsystem

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.