Biologi

Hvad er nitrat og fosfat? Og hvordan er de havnet i naturen mm?

15. december 2014 af JonesJones (Slettet) - Niveau: C-niveau

Har lige noget som jeg virkelig brænder efter at få svar på.

Jeg er med på at fosfat og nitrat er næringssalte.
Disse salte har planter brug for, for at kunne lave fotosyntese og vokse.
Jeg er også klar over at gødning bla. består af disse to stoffer.

MEN;
Hvor kommer disse stoffer ellers fra?

Er nitrat og fosfat i jorden alle steder sådan uden videre?
Hvordan er det kommet i jorden, hvis ikke man har gødet?
Er der fosfat og nitrat i min jord i haven?

Og når landmanden gøder, gør han det for tilføje ekstra nitrat og fosfat til planternes vækst, så han er sikker på de har nok?

Hvordan havner nitrat og fosfat i søerne og åerne?
Jeg læser at alle søer og åer og vandløb indeholder fosfat og nitrat, (Nogle mere end andre) men hvordan dælen er stofferne havnet disse steder?

Håber en kan hjælpe.
På forhånd tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. december 2014 af Heptan

Det skyldes nitrogen- og phosphorkredsløbet. Figuren nedenunder viser nitrogenkredsløbet (jeg kan ikke lige finde en for phosphor, men det er vist et tilsvarende kredsløb - blot med en længere cirkulationstid. Phosphater er meget tungtopløselige, så de er sværere at flytte rundt på).

Nitrogenkredsløbet cirkulerer relativt hurtigt, dog ikke ligeså hurtigt som vandkredsløbet. Dinitrogen er et af de mest stabile forbindelser vi kender, og det udgør ca. 78 % af atmosfæren. Dog kan visse bakterier udføre såkaldt nitrogen-fiksering, hvor de via en kompliceret mekanisme optager dinitrogen og omdanner det til ammonium. Da N≡N molekylet har tre bindinger, giver det baktierne en masse næring.

http://agridr.in/tnauEAgri/eagri50/AMBE101/lec17.html


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. december 2014 af Heptan


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. december 2014 af Heptan

I Danmark er det ofte et problem at vi har den jord vi har, fordi der ikke er nok nitrat til at give en ideel høst, og derfor gøder man med nitrat eller ammonium. Problemet er at nitrat er meget letopløselig, og det forsvinder derfor rigtig hurtigt når vandet løber væk. Der er ikke det samme problem med phosphat, da det er tungtopløseligt.


Skriv et svar til: Hvad er nitrat og fosfat? Og hvordan er de havnet i naturen mm?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.