Biologi

hjælp jeg forstår ikke dette spørgsmål

16. december 2014 af xwomen (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg forstår ikke helt hvad dette spørgsmål betyder:

" Desuden skal du via simuleringer diskutere forskellige forløb for en epidemi"

Det er det der "simuleringer" jeg ikke helt forstår... 

hjælp


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. december 2014 af Heptan

Det er ligesom en slags model, men mere dynamisk. Man kan fx lave computersimuleringer (altså en slags beregninger) over forskellige forløb.

Metereologer laver simuleringer af, hvordan vejret kommer til at udvikle sig.

Hvis man laver en simulering, så starter man med nogle begyndelsesbetingelser, og en model for hvordan et system vil udvikle sig, og så ser man hvad der sker med systemet efterhånden.

Giver det mening? Du skal på en eller anden måde lave/finde en simulering af hvordan en epidemi opstår/forløber.


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. december 2014 af Heptan

Eksempel: En simulering af en epidemi  kan fx være, at man starter med at én person har fået sygdommen. Man antager så at der er 10 % sandsynlighed for at de personer han møder, får sygdommen. Man kan så antage at han møder 100 personer pr. uge, hvis han bor i en storby eller 10 personer hvis han bor i en landsby. Man kan så lave en simulering af, hvor hurtigt epidemien udvikler sig, og regne ud hvor stor en procentdel af befolkningen i storby og landsby er blevet smittet, og hvor mange der bliver smittet i fremtiden.

Hvis man er biokemiker, og gerne vil have penge til sit forskningsprojekt, kan man så vise sin simulering til investorer, og vise dem at rigtig mange personer kommer til at dø af sygdommen, og "det er vigtigt at I giver mig en masse penge nu, så vi kan undgå katastrofen!".


Skriv et svar til: hjælp jeg forstår ikke dette spørgsmål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.