Fysik

Forklarelse?

16. december 2014 af larsenlottesen (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej, en dag var jeg fraværende fra skolen, min klasse havde fysik og fik lært følgende (vedhæftet fil). Da jeg kigger på det, er jeg helt blæst væk. Det har jeg aldrig set eller hørt om. Har spurgt nogle fra klassen de kunne heller ikke forklare det. 

Jeg håber der er nogen, der kan simplificere det for mig.


Svar #1
16. december 2014 af larsenlottesen (Slettet)

Her er filen

Vedhæftet fil:Fys_10_12_14.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #2
16. december 2014 af mathon

Du må kunne finde gennemgangen af den jævne cirkelbevægelse i din matematikbog.


Svar #3
16. december 2014 af larsenlottesen (Slettet)

#2

Jeg håber heller ikke at få lært noget fra matematikbogen, uden nogen der forklarer det først. Kunne du ikke forklare det?


Brugbart svar (0)

Svar #4
16. december 2014 af mathon

En parameterfremstilling for cirklen med centrum i (0,0)
er
                       \overrightarrow{r}(t)=\begin{pmatrix} a\cdot \cos(t)\\ a\cdot \sin(t) \end{pmatrix}

For en jævn cirkelbevægelse med centrum i (0,0), vinkelhastigheden \omega =\frac{2\pi }{T}    hvor T er omløbstiden og radius er a
gælder:
                      \overrightarrow{r}(t)=\begin{pmatrix} a\cdot \cos(\omega t)\\ a\cdot \sin(\omega t) \end{pmatrix}

                       \overrightarrow{v}(t)=\frac{\mathrm{d} \overrightarrow{r}(t)}{\mathrm{d} t}

                       \overrightarrow{a}(t)=\frac{\mathrm{d} \overrightarrow{v}(t)}{\mathrm{d} t}

Du skal kunne differentiere cos og sin samt differentiere sammensat funktion.

                       


Brugbart svar (1)

Svar #5
16. december 2014 af mathon

Jeg forstår ikke din indstilling udtrykt i: "Jeg håber heller ikke at få lært noget fra matematikbogen, uden nogen der forklarer det først."
Hvordan skal du med den indstilling fremadrettet få lært noget gennemgået stof i dit fravær?


Svar #6
16. december 2014 af larsenlottesen (Slettet)

#5

Som sagt "Jeg håber heller ikke at få lært noget fra matematikbogen, uden nogen der forklarer det først.". 

Med denne indstilling forstås der selvfølgeligt at jeg spørger nogen fra klassen hvis de ikke ved det spørger jeg så her.

Kan ydeligere forklare den vedhæftede fil, med mere ord? Som sagt har jeg ikke lært om disse symboler du nævner, så er det vel klogt at benytte ord i stedet for benyttelsen af symboler. Blandt andet nævner du ''vinkelhastighed'' som jeg igen ikke har hørt om, kan du ikke forklare de udtryk du nævner?


Brugbart svar (0)

Svar #7
17. december 2014 af hesch (Slettet)

Måske du kan finde nogle forklarelser forklaringer her:

https://www.youtube.com/results?search_query=j%C3%A6vn+cirkelbev%C3%A6gelse


Brugbart svar (0)

Svar #8
17. december 2014 af Heptan

Det står nok uddybet i din fysik- og matematikbog med en masse forklarelser forklaringer. :)

De plejer at være pædagogiske


Skriv et svar til: Forklarelse?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.