Matematik

I en retvinklet trekant er den længste katete 3 gange så lang som den korteste katete, og hypotenusen er 3 enheder længere end den korteste katete. Bestem længden af den korteste katete.

17. december 2014 af perturbatrix (Slettet) - Niveau: 10. klasse
I en retvinklet trekant er den længste katete 3 gange så lang som den korteste katete, og hypotenusen er 3 enheder længere end den korteste katete. Bestem længden af den korteste katete. Har problemer med at forstå den her opgave, jeg har prøvet den,men kan bare ikke finde ud af den. Er der nogen , der kan hjælpe mig med den her opgave? Tak i forvejen ;)

Brugbart svar (1)

Svar #1
17. december 2014 af mette48

a er den længste katede og b den korteste katede og c er hypotenusen

b      sættes til x

a  er så            3x

c  er                 x+3

Ved indsættelse af disse størrelser i pythagoras fås en ligning hvoraf x kan findes.

Husk at kun positive værdier for x kan bruges.


Svar #2
17. december 2014 af perturbatrix (Slettet)

tak for hjælpen mette 48, nu har jeg forstået den ;)

Svar #3
17. december 2014 af perturbatrix (Slettet)

altsaa jeg får nu andengradsligningen : 3x^2-2x-3=0 hvis jeg nu skal til at regne det ud, faar jeg diskrimanten 40- kan det passe?

Brugbart svar (0)

Svar #4
17. december 2014 af mette48

Jeg får den også til +40

Brug lommeregneren til at finde talværdierne (den negative kasseres).


Svar #5
17. december 2014 af perturbatrix (Slettet)

okidoki ;) tak

Skriv et svar til: I en retvinklet trekant er den længste katete 3 gange så lang som den korteste katete, og hypotenusen er 3 enheder længere end den korteste katete. Bestem længden af den korteste katete.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.