Fysik

RMSE-værdi: Hvad er min enhed?

17. december 2014 af Stormstorm96 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej Studienet.

Jeg har lavet et forsøg med en dæmpet svingning.
Her er et billede: http://i.imgur.com/NpNcqky.png

For at vise at amplituden er eksponentielt aftagende var min plan at vise at fittet passer godt i min dæmpede svingning.Jeg ville altså se på r^2 og sige at når den er tæt på 1, passer grafen godt på den ligning jeg får ud, hvor man kan se at startamplituden A er ganget på et eksponenttielt aftagende led.

MEN!

Jeg har intet r^2, jeg har kun en RMSE værdi.

Hvordan finder jeg enheden for min RMSE-værdi? Jeg er med på at det gælder om at den skal være lav, og den ser også lav ud.

-Morten


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. december 2014 af peter lind

r2 fortæller noget om i hvor høj grad funktionen er lineær og den giver det altså ikke nogen mening at bruge her

RMSE er et mål for den forskellen mellem den beregnede værdi ved brug af den fundne funktion  og de faktiske målte tal. Alle de oplysninger der er på din fil peger på et godt resultat. Hvis du ser på grafen følger de målte værdier og funktionen godt ad. I den sidste del med meget lav hastighed holder den dog ikke


Svar #2
17. december 2014 af Stormstorm96 (Slettet)

Men er jeg ikke nødt til at være mere specifik, end at sige at det passer godt?

Det er til min SRP, jeg tænkte at jeg er nødt til at have en enhed for min RMSE, eller en "range/rækkevide" mine værdier er indenfor?

Og tusinde tak for hjælpen, sætter pris på det!


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. december 2014 af peter lind


Svar #4
17. december 2014 af Stormstorm96 (Slettet)

Ja, jeg er med på at den sammligner modellen med de reele data.
Men når jeg har en RMSE på 0.000469 , hvordan ved jeg så om det er godt eller dårligt?


Brugbart svar (0)

Svar #5
17. december 2014 af peter lind

Det gør du ved at sammenligne de observered udsving med RMSE RMSE skal være lille i forhold til dem


Skriv et svar til: RMSE-værdi: Hvad er min enhed?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.