Matematik

Mundtlig eksamens spørgsmål: Konkret eksempel på relativ vækst(opstil diff.ligning og giv fortolkning af dens løsning)

17. december 2014 af villevasse (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej.

Jeg har et mundtligt eksamens spørgsmål som lyder sådan:

Det er under funktioner og vækst - Eksponentielle funktioner

Git et konkret eksempel på relativ vækst dvs. opstil differentialligningen og giv en fortolkning af dens løsning. (har jeg vedhæftet hele spørgmålet. Det er nr. 10!, så man kan se sammenhængen)

Jeg er godt klar over at jeg skal finde et konkret eksempel, er bare ikke sikker på hvad jeg skal lede efter. angående relativ vækst(noget med procent, da vi snakker eksponentiellle funktioner), men hvordan opstiller man en differentialligningen, som har noget med det at gøre ? 

Håber i kan hjælpe :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
17. december 2014 af peter lind

Se på radioaktive henfald


Svar #2
17. december 2014 af villevasse (Slettet)

#1

Jeg kan godt se hvor du vil hen. At radioaktive henfald har helt klart noget med eksponentiel vækst, er bare ikke sikker på hvor differentialligningen kommer ind i billedet. 


Brugbart svar (1)

Svar #3
17. december 2014 af peter lind

Kald antal radioaktive partikler for N. Du må forvente at antal af henfald/sekund er proportionalt med antal partikler hvilket giver dN/dt = -k*N
 


Svar #4
17. december 2014 af villevasse (Slettet)

Okay super! Tak. Prøver lige at rode lidt med det :) 


Skriv et svar til: Mundtlig eksamens spørgsmål: Konkret eksempel på relativ vækst(opstil diff.ligning og giv fortolkning af dens løsning)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.