Matematik

Jeg har igen et lille reducerings problem ;)

17. december 2014 af perturbatrix (Slettet) - Niveau: 10. klasse
Reducer: b^2+c^2+2bc/b^2+c^2 Mit spørgsmål er så hvad der sker med de c^2? Jeg ved at b^2 går ud med hinanden, men hvad er med de andre?

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. december 2014 af Andersen11 (Slettet)

Mener du

        (b2 + c2 + 2bc) / (b2 + c2)    ?

Parenteserne er vigtige, når man skriver brøker med skrå brøkstreg.

Benyt en kvadratsætning til at faktorisere tælleren. Nævneren kan ikke reduceres yderligere.


Svar #2
17. december 2014 af perturbatrix (Slettet)

nej der er ingen paranteser ups jeg har lavet en lille fejl nedenfor brøkstregen skal der stå b^2-c^2 og ovenfor står der b^2+c^2+2bc

Brugbart svar (0)

Svar #3
17. december 2014 af Andersen11 (Slettet)

#2

Nej, der er ingen parenteser, fordi det er skrevet med vandret brøkstreg i din opgavetekst. Men når man bruger skrå brøkstreg, er man nødt til at sætte parentes omkring alle led i tælleren og omkring alle led i nævneren.

Opgaven er så

        (b2 + c2 + 2bc) / (b2 - c2)

hvor man benytter to kendte kvadratsætninger til at faktorisere tæller og nævner hver for sig, hvorefter brøken kan forkortes.

        \frac{b^{2}+c^{2}+2bc}{b^{2}-c^{2}}=...


Svar #4
17. december 2014 af perturbatrix (Slettet)

Nåårh så har jeg lige lært noget nyt ;)min opgave ser jo sådan der ud, hvordan går det så videre ? Altså b^2 og b^2 går ud med hinanden, men hvad er med c erne? Eller hvordan skal det forstås?

Brugbart svar (1)

Svar #5
17. december 2014 af Andersen11 (Slettet)

#4

Nej, de går ikke ud mod hinanden. Du skal benytte to kvadratsætninger til at faktorisere tæller og nævner hver for sig, som det blev nævnt ovenfor.

Du må have lært kvadratsætningerne     (a+b)2 = a2 + b2 + 2ab       og     (a+b)(a-b) = a2 - b2 .


Svar #6
17. december 2014 af perturbatrix (Slettet)

Ahh ok, nur har jeg forstået ;) Så gik det lige op for mig

Svar #7
17. december 2014 af perturbatrix (Slettet)

tak for hjælpen ;)

Skriv et svar til: Jeg har igen et lille reducerings problem ;)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.