Kemi

srp reaktionsmekanismer og hastighedsudtryk

17. december 2014 af hugo124 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg vil høre om man kan skrive:

"Ser vi på en generel 1 ordens reaktion A - > produkter har vi hastighedsudtrykket v = k * [A]. Vi har altså med en unimolekylær elementarreaktion at gøre" 

Eller kan jeg ikke være 100 på at det er en unimolekylær elementarreaktion på basis af hastighedsudtrykket? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. december 2014 af OliverGlue

Hvad er pointen med afsnittet? 

Jeg ville ikke formlere det sådan, en generel 1 ordens reaktion er ikke altid A -> produkter, og jeg er ikke sikker på v = k * [A] altid er en elementar reaktion.

Jeg ville skrive det i flg. rækkefølge Den unimolekylære elementarreaktion er A -> produkter med hastighedsudtrykket v = k*[A] som er første orden med hensyn til [A]. 


Svar #2
18. december 2014 af hugo124 (Slettet)

Pointen er at jeg skal redegøre for reaktionskinetikken for en førsteordens reaktion. Hertil skal jeg jo kende hastighedsudtrykket - ellers kan jeg ikke udlede funktionsudtrykket vha separation af de variable. Hvorfor er v=k*[A] ikke altid en elementar reaktion (tror du) ?


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. december 2014 af OliverGlue

Husk at en reaktion er første orden med hensyn til en reaktant og orden af reaktionen er summen af de forskellige reaktanters orden. v = k*[A] kunne være nulte orden til en masse reaktanter eller noget andet, men pointen er blot, det mest korrekte er at definere en reaktion og dernæst hastighedsudtrykket. Men du kan sagtens definere en unimolekylær elementarreaktion altid er v=k*[A].


Svar #4
18. december 2014 af hugo124 (Slettet)

Ja det ved jeg, men når jeg siger jeg kigger på reaktionen A -> produkter, så vil det sige at reaktionen jo både er af første orden med hensyn til A men også at hele reaktionen er det, for reaktionen består jo kun af A!

Den reaktion jeg kigger på er altså unimolekylær da det kun er A som indgår som reaktant. Så kan der jo ikke være andre reaktanter som påvirker den totale orden?

Og hvis reaktionen hedder A + B ->produkter, hvor B er af nulte orden  og A er af første orde så vil hastighedsudtrykket jo stadig være v=k*[A]


Brugbart svar (0)

Svar #5
18. december 2014 af OliverGlue

#4 Ja du har styr på det, jeg forvirrer bare med tilfælde af ikke elementarreaktioner og det er lige meget, pøj pøj med SRP!


Skriv et svar til: srp reaktionsmekanismer og hastighedsudtryk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.