Matematik

Mangler forklaring på Eulers motode

18. december 2014 af Andreafilipsen (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej!

Jeg har fået til opgave at skulle forklare hvad Eulers metode går ud på. Indtil videre forstår jeg det nogenlunde, men jeg har fået opgivet et begyndelsesværdiproblem, som jeg ikke helt forstår:

"Betragt begyndelsesværdiproblemet: y'=s(x,y), y(x0)=y0

y' forstår jeg godt, da denne beskriver en differentialligning med et punkt som løsningen skal gå igennem, kaldes et begyndelsesværdiproblem (punktet fortæller hvor løsningen skal ”begynde”). Men jeg forstår bare ikke y(x0)=y0...

Er det et punkt? 

Håber i vil hjælpe! 

Mange hilsener Andrea :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. december 2014 af peter lind

Euler er nok den, der har leveret mest matematik, så det er uklart hvad du mener med Eulers metode. Mit gæt er at det drejer sig om numerisk løsningen af differentialligninger.

Definitionen på en differentialkvotient er at det er grænseværdien for (f(x0+h) -f(x0) )/h for h->0 For passende små værdier af h gælder der derfor at f(x+h)-f(x0) ≈ h*f'(x0) <=> f(x0+h) ≈f(x0)+f'(x0)*h Det betyder at du med tilnærmelse kan beregne funktionsværdien af for en lidt større værdi af x, hvis du kender f(x) og f'(x). Differentialligningen giver dig netop mulighed for at finde f'(x) for en given værdi af x og f(x), og det er det der bruges 


Svar #2
18. december 2014 af Andreafilipsen (Slettet)

Ja, det er Eulers metode til at beregne differentialligninger... 

Problemet er bare at jeg skal forklare hvorledes man kommer frem til det "nye" punkt, hvor den nye tangent skal være. Jeg forstår godt, hvorfor man kommer fra den første x-værdi (xn) til den næste x-værdi (xn+1), jeg forstår bare ikke hvordan man kommer fra den første y-værdi (yn) til den næste (yn+1)... 

Kan du forstå hvad jeg meget indviklet har prøvet at forklare? :) 


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. december 2014 af peter lind

Jeg er meget usikker på hvad dit problem egentlig er. Man bruger en differenskvotient som en tilnærmet vørdi for differentialkvotienten. Det giver y(x+h) ≈ f(x) + f'(x)*h  så det nye punkt på kurven er (x+h, f(x)+f'(x)*h )


Skriv et svar til: Mangler forklaring på Eulers motode

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.