Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Fissionsprocesser

18. december 2014 af Dkdrengen (Slettet)

Jeg har et par spørgsmål jeg godt kunne bruge lidt hjælp til for at være sikker inden jeg bevæger mig ud i noget.

Beregn den teoretiske sprængningsenergi af hhv. Hiroshima og nagasaki-bomben og sammenlign deres effekt med konventionelle våben. Anvend ved beregningen typiske fissionsprocesser til at beregne en gennemsnitlig Q-værdi af fissionsprocesser.

Giv et groft overslag over absorberet strålingsækvivalent fra Hiroshima-bombens intialstråling, som funktion af afstanden, når man står i fri luft. redegør for hvilke antagelse du gør dig.

Håber nogen af jer vil tage jer tid til at hjælpe.


Brugbart svar (1)

Svar #1
18. december 2014 af mathon

              _{0}^{1}\textrm{n}\; \; +\; \; _{92}^{235}\textrm{U}\; \; \rightarrow \: \: _{92}^{236}\textrm{U}\; \; \rightarrow \; \; _{36}^{92}\textrm{Kr}\; \; +\; \; _{56}^{141}\textrm{Ba}\; \; +\; \; 3\, _{0}^1{}\textrm{n}\; \; +\; \; Q

Tag f.eks. udgangspunkt i ovenstående.


Svar #2
18. december 2014 af Dkdrengen (Slettet)

Jeg har fundet ud af 1. del, og mangler nu denne:

Giv et groft overslag over absorberet strålingsækvivalent fra Hiroshima-bombens intialstråling, som funktion af afstanden, når man står i fri luft. redegør for hvilke antagelse du gør dig.

Nogen venlige sjæle der kan være behjælpelig med denne?


Skriv et svar til: Fissionsprocesser

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.