Matematik

Fordeling af (X,Y)

18. december 2014 af Materfabb (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hejsa, er der nogen der har et forslag til en løsning på følgende:


Brugbart svar (1)

Svar #1
18. december 2014 af Drunkmunky

Bevis for en orthogonal matrix, som har indgange a,b,c,d, at f(x)f(y)=f((dx-by)/(ad-bc))f((ay-cx)/(ad-bc)).

Betragt derefter matricen

M=\begin{pmatrix}\dfrac{y}{\sqrt{x^{2}+y^{2}}}&\dfrac{x}{\sqrt{x^{2}+y^{2}}}\\-\dfrac{x}{\sqrt{x^{2}+y^{2}}}&\dfrac{y}{\sqrt{x^{2}+y^{2}}}\end{pmatrix} \hspace{5mm} M^{T}=\begin{pmatrix} \dfrac{y}{\sqrt{x^{2}+y^{2}}}&-\dfrac{x}{\sqrt{x^{2}+y^{2}}}\\\dfrac{x}{\sqrt{x^{2}+y^{2}}}&\dfrac{y}{\sqrt{x^{2}+y^{2}}} \end{pmatrix}.

Hvor MT er den transponerede matrix. Hvis du lader a,b,c,d betegne de pladser her kan du vise, at ad-bc=1, og dx-by=0 og ay-cx=, så du får, at f(x)f(y)=f(0)f(), som ønsket.


Svar #2
18. december 2014 af Materfabb (Slettet)

#1

Bevis for en orthogonal matrix, som har indgange a,b,c,d, at f(x)f(y)=f((dx-by)/(ad-bc))f((ay-cx)/(ad-bc)).

Betragt derefter matricen

M=\begin{pmatrix}\dfrac{y}{\sqrt{x^{2}+y^{2}}}&\dfrac{x}{\sqrt{x^{2}+y^{2}}}\\-\dfrac{x}{\sqrt{x^{2}+y^{2}}}&\dfrac{y}{\sqrt{x^{2}+y^{2}}}\end{pmatrix} \hspace{5mm} M^{T}=\begin{pmatrix} \dfrac{y}{\sqrt{x^{2}+y^{2}}}&-\dfrac{x}{\sqrt{x^{2}+y^{2}}}\\\dfrac{x}{\sqrt{x^{2}+y^{2}}}&\dfrac{y}{\sqrt{x^{2}+y^{2}}} \end{pmatrix}.

Hvor MT er den transponerede matrix. Hvis du lader a,b,c,d betegne de pladser her kan du vise, at ad-bc=1, og dx-by=0 og ay-cx=, så du får, at f(x)f(y)=f(0)f(), som ønsket.


Ja, men hvis vi ved at matricen a,b,c,d er ortogonal er determinanten vel 0? Så er a*d-b*d = 0??

Og hvordan ser du at d*x-b*y=0?


Svar #3
18. december 2014 af Materfabb (Slettet)

Hvorfra ved du hvordan du definerer matricen M?


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. december 2014 af Drunkmunky

Nej, determinanten på en orthogonal matrix er +/- 1.

Du sætter ind og regner d*x-b*y ud.

Man definerer matricen M på en sådan måde, at det virker.


Svar #5
18. december 2014 af Materfabb (Slettet)

Tak fandt ud af det hele, og ja jeg kan godt se at det passer for lige præcis den matrice.

Dog er jeg ret uforstående over hvordan du finder matricen, man skal jo regne baglæns for at finde den?


Brugbart svar (0)

Svar #6
18. december 2014 af Drunkmunky

#5

Tak fandt ud af det hele, og ja jeg kan godt se at det passer for lige præcis den matrice.

Dog er jeg ret uforstående over hvordan du finder matricen, man skal jo regne baglæns for at finde den?


Ja, som sagt så får man en god idé, og viser at den giver det ønskede resultat. Det er ikke unormalt at sådanne ting sker i matematikken.


Skriv et svar til: Fordeling af (X,Y)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.