Studievejledning

Lavt gennemsnit og vil gerne på Uni og læse Ingeniør

19. december 2014 af Tommy125 (Slettet)

Hej jeg vil gerne læse til ingeniør i 2015. Jeg har kæmpet med at bestå de specifikke adgangskrav og burde være kvalificeret i den vinkel. Men nu har de lavet nye regler igen til det studie jeg vil læse hvor fra 2015 optagelse vil være adgangsbegrænsning hvor der bliver kigget på gennemsnittet. Min engelsk var ikke god karaktermæssigt men er blevet bedre, mange gange bedre end da jeg var sidst til eksamen så jeg forstår hvad nogle fejl jeg begik dengang og kan forstå dem i en bedre niveau. Min fysik står til bestå og kemi er det samme, skal bare siges fysik er B og Kemi er C hvor Engelsk er B. Jeg har tænkt mig at lukke min nuværende HF men vil have et gennemsnit på 2,8-3. Da studiet ikke har været karakterer krævende har jeg ikke været så meget fikseret over det, i hvertfald før nu. Jeg skal tage et Turbokursus eller i hvertfald det var hvad jeg overvejer hvor det vil være at bestå Matematik A, Jeg har haft Matematik A og B bare uden at bestå så jeg ved hvad der kræves. Men grunden til denne her situation er jeg blevet meget i tvivl med mig selv. Jeg havde tænkt mig at læse til Diplomingeniør IT som er friadgang nu, da Software Barchelor uddannelsen er blevet gjort det virkelig virkelig sværere for mig., eller i hvertfald det er hvad jeg har checket i SDU. Hvis jeg tager DI i IT så vil jeg også kunne blive Civil Ingeniør sådan her men da det ikke var en Barchelor vil det være sværere for mig at læse kandidat da jeg ved ikke hvor lang tid det vil tage før jeg kan læse til Civil da de som læser Softwareingeniør Barchelor vil have noget der kaldes Retskrav.

Jeg er så meget forvirret og ved ikke hvad jeg skal. Vejlederne på HF tager på ferie og jeg har ikke mulighed for at tale med en før starten på det nye år.

Jeg vil virkelig sætte pris på nogle ideer og alt som kan gør at jeg få lidt bedre syn på tingene. Jeg er også ny til at stille spørgsmål da det her er førstegang. Men jeg vil virkelig sætte pris på alt den hjælp jeg kan få :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
19. december 2014 af peter lind

Jeg kender ikke andet til dig end det du skriver her, så med en hvis forbehold.

Ingeniøruddannelsen kræver at man er god til matematik, så hvis du er dumpet i matematik A og B finder jeg det tvivlsomt om du kan gennemføre uddannelsen
 


Svar #2
04. december 2015 af Tommy125 (Slettet)

Hej jeg synes din kommentar var upassende idet at du ikke gad at give mig et passende råd. Jeg var fuldstændig håbløs, trist og jeg ikke vidste hvad jeg skulle gøre. Jeg havde tanker om at tage livet af mig selv pågrund af udmeldinger som den her. Det var også min første gang at jeg kommenterde og fik så denne ubehøvlede svar fremfor at analysere mine følelser.
Men gæt hvad..? Jeg tog Matematik B og A i GSK, og bestod dem begge og jeg kom ind på Software Bachelor Uddannelsen som der var karakterbegrænsning på. Så næste gang bedøm folk bedre og giv en mere passende svar fremfor at komme med forhastede konklusioner.
Tidligere i mit liv sagde min folkeskole lærer jeg ikke vil komme på gymnasiet fordi jeg ikke var god i skolen, hvad skete der så jeg kom på gymnasiet. Gymnasie lærerene troede hellere ikke at jeg ville komme på Universitetet men det gjorde jeg. Dem med dårlige karakterer skal bare stemples, svigtes og og efterlades er denne samfund vi lever for. Jeg vil tage mig sammen og ikke give op på Universitet for at vise at folk som dig og de folk der bedømmer folk udfra statestikker eller tidligere præsentationer ikke kan forbedre sig/klare sig og burde give up kan fejle fatalt i deres udtalelser.

ps. Jeg er meget utilfreds med Studieportalen som helhed, de hjælper ikke andre som jeg har hørt gode ting om. Men det kan nu skyldes at de hjælpsomme online hjælper ikke var online på det tidspunkt.


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. december 2015 af peter lind

Som jeg skrev i mit svar var det med forbehold netop fordi jeg ikke kendte dig godt nok. Jeg vil stå ved at du skal være god til matematik for at gennemføre et studie til ingeniør.

Hvis du opfatter det som en nedgørelse af dig, har du misforstået det. Jeg svarer efter bedste evne i forhold til hvad jeg ved om dig og studiet i håb om, at det vil hjælpe dig til at træffe et valg. Dine lærere i folkeskolen og gymnasiet har åbenbart også tage fejl, selvom de har kendt dig i flere år. Du kan ikke forvente  at jeg kan gøre det bedre ud fra en kort tekst. Hvis du føler dig formærmet beklager jeg og undskylder.

Jeg ønsker dig held med studiet


Skriv et svar til: Lavt gennemsnit og vil gerne på Uni og læse Ingeniør

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.