Matematik

Eulers metode i Excel

19. december 2014 af Jørgensen1995 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg er igang med SRP og skal med mine tal fra kolera epidemien i Excel anvende SIR og uddybe det med Eulers.

Men jeg har ingen idé hvordan det skal laves i Excel. Er der nogen herinde der er ekspert i Excel, som muligvis kan forklare det?

Mvh

Jørgensen1995


Brugbart svar (1)

Svar #1
19. december 2014 af peter lind

Hvis det er Eulers metode til at løse differentialligninger så se her.

Du har en differentialligning af formen  y' = g(x, y) med den ukendte løsning y = f(x). Definitionen af differentialkoeffienten giver f(x0+h) ≈  f(x0) + f'(x0)*h

Lav to søjler (eller rækker) hvor du anbringer startbetingelserne x0 i A1 og y0 = f(x0) i B1. I C! skriver du beregningen af y'.  i A2 skriver du A1+h, hvor h er den skridtlængde du vil bruge. I B2 skriver du B1+C1*h. Du kopierer cellen i C1 ned til C2.  Derefter kan du kopiere hele række 2 nedad så langt du nu har brug for


Brugbart svar (1)

Svar #2
19. december 2014 af Andersen11 (Slettet)

I en række har man xi og funktionsværdierne f(xi), g(xi), osv. i det i'te skridt. Man benytterså differentialligningerne til at beregne de afledede f '(xi) , g'(xi) osv. i dette skridt. Differentialkvotienterne ganges så med skridtlængden Δx , og f '(xi)·Δx , g'(xi)·Δx postuleres nu som funktionstilvæksterne i det næste skridt og lægges til funktionsværdierne, hvorefter man opnår en ny række med xi+1 , f(xi+1), g(xi+1), osv. Det grundlæggende ved Eulers metode er

       f(xi+1) = f(xi) + f '(xi)·Δx     osv. for de øvrige funktioner.


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. marts 2020 af SofieAmalieJensen

#1
#2

Hej, jeg er i gang med at skrive SRP og jeg har om enzymkinetik, hvor jeg blandt andet beskriver den enzymkatalyseret reaktion ved hjælp af koblede differentialligninger, for henholdsvis hastigheden af ændringen af enzym, substrat, produkt og enzym-substrat kompleks. Til dette skal jeg anvende Eulers metode. Jeg vedhæfter det jeg har lavet på Excelarket indtil videre. Jeg forstår ikke hvordan man skal skrive de afledte funktioner ind? Når jeg skriver dem ind tror Excel at jeg ikke skriver en formel.. Jeg håber nogen kan hjælpe, tak på forhånd.


Skriv et svar til: Eulers metode i Excel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.