Studievalg og videregående studie

Kvote 2 medicin Århus/Ålborg

20. december 2014 af Sneharusha (Slettet)

Hej, jeg vil gerne søge ind på kvote 2 i Århus og Ålborg (medicin), hvor de kigger på fem fag, men ved I om de blot kigger på eksamenskarakterne eller kigger de også på årskarakterne.


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. december 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

det kigger på det seneste eksamensresultat, så det kan i den grad anbefales at tage faget om og få 12.

Og bemært at AU ændrer krav til kvote 2 fra 2016 http://bachelor.au.dk/medicin-laegevidenskab/

Hilsen Lars


Svar #2
20. december 2014 af Sneharusha (Slettet)

Hmm okay, men det er fordi, kvote-2 fagene er:

Dansk A
Engelsk B
Matematik A
Fysik B eller Geovidenskab A
Kemi B eller Bioteknologi A

Men har afsluttet engelsk B og fysik B, men kom ikke op i disse to fag. Vil det så sige, at de ikke en gang kigger på årskaraktene i disse to fag?


 


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. december 2014 af PSXL

#2 Læs om kvote to-faggennemsnittet. De kigger på engelsk og fysik, selvom du ikke har været oppe i eksamen i det. 


Svar #4
20. december 2014 af Sneharusha (Slettet)

Kigger de også på årskaraktene?


Brugbart svar (0)

Svar #5
20. december 2014 af PSXL

#4 Ja, både årskarakterer og eksamenskarakterer. De forskellige fag vægtes kun med 1, så det er ikke ligesom på ens karakterbevis. Det er at tage gennemsnittet af karaktererne. Aarhus har en god guide om det. 
Hvad ligger dine karakterer på i de forskellige fag? I Aarhus er det vejledende kvote to-faggennemsnit ca. 10,5, så det skal ca. være deromkring, men det ændrer sig selvfølgelig år efter år. 


Svar #6
20. december 2014 af Sneharusha (Slettet)

Endelige årskarakter i:
10, 10 i fysik 10,7 i engelsk

Nuværende standpunktskarakter i:
10,10 i kemi
12, 10 i matematik
 


Brugbart svar (0)

Svar #7
20. december 2014 af PSXL

#6 Du kan ikke beregne dit endelige faggennemsnit lige nu, da du mangler nogle eksaminer, men f.eks. er gennemsnittet af fysik (10+10)/2 = 10 og i engelsk (10+7)/2 = 8,5. Dette gør man også i de andre fag og så til sidst adderer man gennemsnittet af de forskellige fag og dividerer med antal fag. 

Se evt. her http://bachelor.au.dk/optagelse/kvote-1-2-og-3/


Svar #8
20. december 2014 af Sneharusha (Slettet)

Hvis nu at jeg vælger, at læse engelsk om, så skal jeg vel både tage en mundtlig og skriftlig eksamen, men må men er det muligt at sige, at de kun skal kigge på den mudtlige karakter?


Brugbart svar (0)

Svar #9
20. december 2014 af PSXL

Nej, de tager begge karakterer med.

Svar #10
20. december 2014 af Sneharusha (Slettet)

Hmm, okay! :)


Brugbart svar (0)

Svar #11
21. december 2014 af Articula (Slettet)

Hej Sneharusha.

Jeg antager, at du er 3.g'er? Det er en god idé at bide mærke i, hvad #1 siger. Du har ikke muligheden for at læse nogle fag op, da næste sommer er sidste omgang med dette kvote 2 system. Det handler om at give den gas nu og få hevet gode karakterer hjem i netop disse fag. :-)


Brugbart svar (0)

Svar #12
21. december 2014 af PSXL

#11 I Aarhus giver det ikke mening at læse nogle fag op. #0 skal dog huske, at Aalborg stadig kigger på kvote to-faggennemsnittet. Det er også værd at lægge mærke til, at når Aarhus indfører optagelsesprøver i 2016, kan det være, at opretter slet ikke bliver inviteret, da man bliver delt op i to grupper. Søger du (#0) alle steder? 


Brugbart svar (0)

Svar #13
21. december 2014 af Articula (Slettet)

Det er korrekt. Mit svar var også med Århus universitet i hovedet. På Aalborg kan det betale sig, men der er det mig bekendt en helhedsvurdering, så der skal man også have relevant erfaring. 


Brugbart svar (0)

Svar #14
21. december 2014 af PSXL

#13 Ja, der skal man også have relevant erfaring, det er helt rigtigt. I Aarhus kigger man også på andet end faggennemsnittet. Kvote to kan godt være lidt af en jungle at finde rundt i - i hvert fald for medicin. 


Svar #15
25. december 2014 af Sneharusha (Slettet)

Ja, jeg er 3.g'er og søger ind alle stedet.
Da jeg jo sidste år fik eet 7-tal i engelsk har jeg valgt at tage det om, så ved siden af min gynasielle uddannelse er jeg også ved at tage HF-enkelet fag (engelsk), hvilket jeg ind til videre ikke synes er hårdt.

I siger at der at der sker nogle ændringer ved kvote 2 til 2016. Er det så spildt arbejde at jeg er ved at tage HF-enkeltfag?


Brugbart svar (0)

Svar #16
25. december 2014 af PSXL

#15 Hvis du søger ind i år med din nye engelskkarakter, er det ikke spildt arbejde. 
I 2016 kigger de ikke længere på dig faggennemsnit. Aalborg kigger også på faggennemsnit og ændrer ikke adgangskravene lige foreløbigt. 

Hvad er dit snit lige nu?


Svar #17
25. december 2014 af Sneharusha (Slettet)

Jeg ved ikke, hvad mit gennemsnit er lige pt. da jeg mangler at afslute en del fag her i 3.g.

Vil de også ændre kvote to i Ålborg?


Brugbart svar (0)

Svar #18
25. december 2014 af Articula (Slettet)

KVOTE 2

I kvote 2, som udgør 20% af pladserne, udvælges ansøgere ud fra en konkret helhedsvurdering, hvor der lægges vægt på et karaktergennemsnit i adgangskravsfagene og på andre særligt relevante aktiviteter udover den adgangsgivende eksamen. Særligt relevante aktiviteter er relevant uddannelse og/eller relevant erhvervsarbejde på fuld tid. Frivilligt arbejde indgår ikke i vurderingen. Der må i den konkrete vurdering lægges vægt på maks. 12 måneders særligt relevante aktiviteter (dog minimum 6 måneder).

fra: http://www.aau.dk/uddannelser/bachelor/medicin/adgangskrav/

Husk i øvrigt at AAU "kun" har omkring 50 pladser.


Skriv et svar til: Kvote 2 medicin Århus/Ålborg

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.